📚 📋 مطلب پنجم: نکاتی از روایت حمّاد در خصوص حرکت کاروان‌ها و دسته‌‎جات ۵. از عبارت «الْحَمْدُ لِلَّهِ» استفاده می‌شود که این دسته‌جات و کاروان‌ها به قدری در چشم امام علیه السلام عظمت داشته که آن را نعمتی بزرگ دانسته‌اند و خدا را بر آن شکر می‌کنند. یعنی نعمتی که از طرف خداوند به اهل بیت علیهم السلام و شیعیان عنایت شده است و دسته‌جات و کاروان‌ها یک موهبت‌‌‌‌، نعمت و عطیه الهی است. ۶. از عبارت «الَّذِي جَعَلَ» می‌توان فهمید که انگیزۀ ایجاد دسته‌جات و کاروان‌ها‌‌، از طرف خداوند بر دل مردم الهام شده است یعنی سلسله جنبان این دسته‌جات عزاداری و این کاروان‌ها خداوند متعال است این یک عمل الهی است که مدیریت آن به دست خداوند است وقتی خدا اراده می‌کند در دل گروهی می‌افتد که دسته‌جات عزاداری و کاروان‌ها را ایجاد و به سرانجام برسانند. پس افرادی برای انجام این ارادۀ الهی انتخاب شده‌اند. ۷. از عبارت «إِلَيْنَا» در این روایت استفاده می‌شود که حرکت‌های دسته‌جمعی فقط به سمت امامان معصوم علیهم السلام را تأیید، تشویق و مدح قرار می‌گیرند و بقیۀ حرکت‌های گروهی مصداق این عبارت نیستند و نیز مشخص می‌شود که حرکت دسته‌جات عزاداری و کاروان‌ها مخصوص امام حسین علیه السلام نیست و شامل چهارده معصوم علیهم السلام می‌شود: مثل فاطمیه، صادقیه‌‌‌‌، غدیر و ... ۸. و نیز عبارت «وَ يَمْدَحُنَا وَ يَرْثِي لَنَا» نشان می‌دهد که فقط آن حرکت‌های گروهی مورد مدح است که در آن فقط مدح و ثنای اهل بیت علیهم السلام و یا ذکر مصائب و مراثی ایشان ذکر شود. و چون معمولا «مدح اهل بیت» در شادی‌ها و «رثاء ایشان» در عزاداری‌ها متداول است، پس این روایت شامل کاروان‌های شادی و دسته‌جات عزاداری می‌شود. و چه بسا تقدیم «مدح» بر «رثاء» إشعار به اهمیت کاروان‌های غدیر و نیمۀ شعبان و غیره داشته باشد. در ادامه نکات دیگری از این روایت ارائه می‌شود... با ما همراه باشید... 📖 ادامه دارد... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ستاد غدیریه: 🆔 @ghadiriam12