💎 یک سؤال مهم در روز عید قربان❗️ 🔻 به راستی چرا در اسلام، شرافت ویژه‌ای پیدا کرد؟! شیخ طوسی در کتاب مجالس خود نقل می‌کند که امام جعفر صادق علیه السلام از پدران گرامی‌شان علیهم السلام ماجرای شگفت‌انگیز و منحصربه‌فردِ شکافته‌شدنِ دیوار کعبه برای فاطمه بنت اسد و سپس تولد امیرالمؤمنین علیه السلام درون کعبه را به صورت مفصل روایت نموده است. در این روایت آمده: پس از تولد، وقتی حضرت علی علیه السلام را نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آوردند، آیات ابتدایی سورۀ مؤمنون را قرائت فرمودند: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ...». پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: آن‌ها به واسطه تو رستگار شدند. سپس تمام آیات را قرائت فرمود: «أُولئِکَ هُمُ الْوارِثُونَ الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیها خالِدُونَ». رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: به خدا سوگند که امیر آن‌ها تویی و علم خود را در خدمت آن‌ها قرار می‌دهی و آنان از علم تو بهره می‌گیرند و به خدا سوگند که تو راهنمای آن‌هایی و آن‌ها به واسطه توست که راه خود را می‌یابند. بعد از آن، زبان خود را در دهان علی علیه السلام قرار داد و سپس دوازده چشمه از زبان مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جوشید. به این مناسبت آن روز، روز ترویه نامگذاری شد. امام جعفر صادق علیه السلام می‌فرماید: از این گفتۀ فاطمه بود که «روز عرفه» را «عرفه» نامیدند، چونامیرالمؤمنین علیه السلام رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را شناخت. در روز سوم تولد علی علیه السلام که مصادف بود با دهم ذی حجه، ابوطالب همه مردم را فرا خواند و آن‌ها را به میهمانی که به مناسبت تولد علی علیه السلام برگزار کرده بود دعوت کرد. او برای این میهمانی سیصد شتر و هزار رأس گاو و گوسفند را سر برید و میهمانی بزرگی برگزار کرد و گفت: ای مردم، هر کس می‌خواهد که از غذای فرزندم بخورد، بیاید. بیایید و هفت بار دور خانه خدا بگردید سپس داخل شوید و به فرزندم سلام بگویید. همانا خداوند او را بزرگ داشته است. و به خاطر این کار ابوطالب بود که روز نحر (روز عید قربان)، روز بزرگ و باشرافتی گردید. 🔸نکته‌ای مهم در مورد این روایت: پیرامون تاریخ تولد امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیہ چند قول داریم: 1⃣ 13 رجب (طبق نقل مشهور از کتاب تهذیب) 2⃣ 7 شعبان (از کتاب المصباح). 3⃣ و نقل سومی که در مطلب فوق به آن اشاره شده است. در دعای ماه رجب مےخوانیم: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ فِي رَجَبٍ - مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الثَّانِي وَ ابْنِهِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُنْتَجَب»، که فقط دو تا میلاد در ماه رجب ذڪر شده و نامی از تولد امیرالمؤمنین علیه السلام نیست! پس نقل ذی‌حجہ جریانش چیست؟ جواب مختصرش این‌ست که اعراب برای سامان دادن به تجارت و جنگ‌های خویش، ماه‌ها را جابجا می کردند! (از یک ماه چند روز را کم و به ماه دیگر مےافزودند!!!). و این‌گونه ماه‌ها در واقع جابه‌جا مےشد اما اسمش به همان اسم خودش عنوان مےشد. که به این کار «نسیء» گفته مےشد و تا سال دهم هجری رواج داشت. تا این‌که پیامبر خدا طبق نزول آیه‌ی «نسیئ» این کار را حرام و قدغن کردند. در نتیجه: به نظر مےرسد وجه جمع این باشد که تولد امیرالمؤمنین علیہ‌السلام در ماه ذی‌حجه موسم حج بوده (اما حجّی که جابجا شده بوده) ولی در واقع ماه رجب یا شعبان بوده است. 📖 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ «... وَ كَانَ الْعَاشِرَ مِنْ ذِي الْحِجَّةِ، أَذَّنَ أَبُو طَالِبٍ فِي النَّاسِ أَذَاناً جَامِعاً، وَ قَالَ: هَلُمُّوا إِلَى وَلِيمَةِ ابْنِي عَلِيٍّ. قَالَ: وَ نَحَرَ ثَلَاثَ مِائَةٍ مِنَ الْإِبِلِ وَ أَلْفَ رَأْسٍ مِنَ الْبَقَرِ وَ الْغَنَمِ، وَ اتَّخَذَ وَلِيمَةً عَظِيمَةً، وَ قَالَ: مَعَاشِرَ النَّاسِ، أَلَا مَنْ أَرَادَ مِنْ طَعَامِ عَلِيٍّ وَلَدِي فَهَلُمُّوا وَ طُوفُوا بِالْبَيْتِ سَبْعاً، وَ ادْخُلُوا وَ سَلِّمُوا عَلَى وَلَدِي عَلِيٍّ فَإِنَّ اللَّهَ شَرَّفَهُ، وَ لِفِعْلِ أَبِي طَالِبٍ شُرِّفَ يَوْمُ النَّحْرِ.»، أمالي طوسي، ص 706 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▫️ 🆔 @ghadiriam12