🔖
هستهی مقاومت انقلاب فرهنگی جامعه
[۱]. مسجد تنها نهادی است که از آغاز تأسیس تاکنون، مرکز و محور تحولات عظیمی در جامعهی اسلامی بوده و جایگاهی است که نقش عمدهای در تربیت فرد و بازسازی اجتماع و حاکم کردن دین بر جامعه دارد. از آنجا که از ابتدای استقرار حکومت نبوی در مدینه، مسجد «قلب تپنده جامعه اسلامی» به شمار میرود، میتوان ادعا کرد خشت اول تشکیل جامعه اسلامی از صدر اسلام بودهاست. با انزال وحی بر قلب پیامبر اکرم (صلیاللهعلیه) تعریف جدیدی از دینداری توسط ایشان ارائه شد و جامعهی نوینی براساس شریعت اسلامی پایهگذاری شد و مسجد به عنوان «محور» این حرکت انتخاب شد. «همراهی دین با سیاست»، «دنیا و آخرت»، «مردم باوری» و «خداباوری»، در این نهاد اجتماعی و اجرایی سامان گرفت و آنجا را به «نقطهی تعامل»، «توسعه»، «مودت»، «محبت» و «انس و اخوت در بین امت مسلمان» تبدیل کرد. جایی که در آن به تعمیق ایمان، اعتقاد، اخلاص و ایثار به جامعه و توسعه مبانی سیاسی و اسلامی پرداخته میشود.
[۲]. انقلاب اسلامی ایران هم در راستای «بهفعلیت رساندنِ اهداف پیامبران الهی» در جامعه اسلامی و به سمتِ «تحققِ تمدنِ نوینِ اسلامی» در حرکت است و برای رسیدن به اهداف عالی خود نیازمندِ تمسک به «ظرفیتهای بیشمارِ» مسجد میباشد.در باب اهمیت و جایگاه مسجد روایات بسیار زیادی نیز وارد شده که با بررسی آنها میتوان نقش محوری مسجد را در «شخصیتسازی فردی» و با عنوان «منشائی برای تغییرات و حرکتهای اجتماعی» دریافت. از طرفی مسجد باید عامل پیدایشِ وحدت، صفا و صمیمیت دلهای نمازگزاران باشد که دراینمیان، نقش «امام جماعت محله» برای «سازماندهیِ» این امور در مساجد، بسیار مهم خواهد بود. امامخمینی (رحمت الله علیه) در سخنرانیها و پیامهایشان، مردم و بهویژه «جوانان» را به حضور در مسجد و اجتماعات مذهبی فرامیخواندند و آنجا را محلی برای رفع گرفتاریهای اجتماعی مسلمین و پیشبُردن نهضت اسلامی میدانستند. رهبر انقلاب نیز همیشه، ضمن تأکید بر نقشِ عبادی مساجد، آن را «کانون انقلاب و حل مشکلات جامعهی اسلامی» میدانند که باید بهعنوان «پایگاه اداره اجتماع و حکومت اسلامی»، در محلهها «فعالیتهای حرکتساز و جریانآفرین انقلابی» داشته باشند.
[۳]. در عصر حاضر که از آن به «دهکدهی جهانی» یاد میشود، نقش فعالیت فرهنگی، تبلیغی مساجد و ارتباط عظیم آن با تحولات شگرف حاصل از ارتباطات، در این مقطع حساس تاریخی مسئولیت بسیار مهمی را بر دوش مسلمانان، علما، خطیبان و عناصر فرهنگی نهاده است. از طرفی هم نباید مرعوب این تحولاتِ شگرف ارتباطات شد. در این میان «بازسازی انقلاب فرهنگی جامعه و ماندگار کردن فرهنگ اسلامی» نیاز به تلاش روزافزون دارد و از آنجا که مسجد، «نقطهی ارتباطی و رسانهای سنتی» در جوامع اسلامی است، نباید نادیده گرفته شود. رسانهی مسجد، با «ارتباط حضوری با مخاطبان» و با «سازماندهی حرکتهای اجتماعی» و «ایفای نقش ارتباطی»، جایگاه ویژهای در بازسازیِ انقلابی فرهنگی جامعه دارد. درست همانطور که در دوران انقلاب اسلامی، مسجد حلقهی واسط بین مردم و رهبری بود و نقش ارتباطی ایفا میکرد، امروز نیز امام محله باید به عنوان «حلقهی واسط و رابطی»، «ارتباط تشکیلاتی» بین مردم محل و اهداف فرهنگی انقلاب را «بازسازی و ساماندهی» کند. زیرا به فرمودهی رهبر انقلاب، جوان امروز از جوانان اول انقلاب و دوران جنگ اگر جلوتر نباشند، عقبتر نیستند. زیرا با وجودِ همهی ابزارهای تبلیغی که با شگردهای گوناگون بهدنبال فروریختن پایههای ایمان جوانان مؤمن هستند، آنها ایستادهاند. پس این خیل عظیم جوانان مؤمن جزء «معجزات انقلاب» هستند و نیاز به هادی و راهنمایی از جنس خودشان دارند. در اینجا نقش امام جماعت محله این است که با استفاده از ظرفیت جوانان تربیت شدهی این مکتب و پایگاه مسجد محل به «زنده نگاه داشتن و تقویت و تزریق حس مسئولیتپذیری افراد محله؛ نسبت به حوادثِ جامعه، به آینده، به دشمنشناسی، تقویت ایثار و وجدان کاری و انضباط، تعاون اجتماعی، سازگاری اجتماعی محله پرداخت. همچنین در زمینهی اقتصادی با پرهیز دادن مردم از اسراف، اصلاح الگوی مصرف و روحیهی قناعت را فرهنگسازی کند. در حقیقت؛ او باید با «نگاه مدبرانه» و «زنده نگهداشتن اندیشههای امامین انقلاب»، روحیه انسجام و اتحاد اسلامی، قرآنی را در جامعهی کوچکِ محله تزریق کنند. « هوشیاری دائم، شناخت دقیق ضعفهای فرهنگی در عرصههایی نظیر اجتماع، سیاست، خانواده، سبک زندگی و دیگر عرصهها و ترویج گزارههای صحیح فرهنگی، از الزامات اساسی مهندسی فرهنگی کشور است. » (بیانات رهبر، ۱۶آذر ۱۴۰۱)
🖋 آمنه عسکریمنفرد
📝ادامه دارد
@ghalamnegaremonfared