✨بسمالله الرحمن الرحیم✨
✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨
خلاصه بشارت از حجت
#جلسه۱۴۶
💠آیت الله بهجت میفرماید:اگر دو گروه در برابر هم قرار گرفته و با یکدیگر در حال جنگ باشد و یک فرد از این دو گروه را پیدا میکرد و رئیس گروه دیگر راه می ربود،گروه بیرئیس یکی از دو راه را دارند:یا باید تسلیم شوند و یا بدون رهبر با دشمن مخالف بجنگند.
🔸حالِ ما مسلمانان با کفار تقریبا همینطور است.مسلمانان امامی ندارند که در زیر لوا و پرچم او قرار گیرند.زیرا سنیها که اصلاً قائل به امام نیستند و شیعه هر چند اعتقاد به امام دارد،ولی در عمل و وضعیات مانند سنیها هستند.و با آنها فرقی ندارند. بنابراین آیا حال که همه مسلمانان چه شیعه و چه سنی اعتقادا و یا عملا امام ندارند نباید در کنار هم بنشینند؟و چارهاندیشی کنند؟
🔹ایشان یک نکته ای را مدام تذکر میدهد: اینکه انسان باید واقع بین باشد و شرایط خودش را ببیند.
شرایط ما با شرایط زمان پیامبر و شرایط زمان امیرالمومنین و سایر معصومین یکسان نیست.
🔹فضیلتی که در آن زمان بود،این بود که امام در بین مردم حضور داشت، وقتی امام در بین مردم حضور داشته باشد برکات ویژهای در آن جامعه هست.حالا چه مردم قدردان باشند و یا نباشند.
🔸وقتی ما دسترسی به امام نداشته باشیم بلایا و مصیبت ها ما را محاصره میکنند و ما طریقه برون رفت از آن بلایا را یا نمیدانیم،و یا نمیتوانیم به آنها برسیم.
🔹وقتی انسان این واقعیت را دید که ما در جامعهای هستیم که امام حضور ظاهری ندارد،و یا اگر حضور ظاهری دارد،و ما به آن دسترسی نداریم،در این صورت انسان باید به فکر یک راهکاری باشد.
🔸اما ما واقع بین نیستیم و جامعه را به همین شکل پذیرفتیم.
🔹اگر انسان در درون خودش همچین حالتی داشته باشد که حضور امام و عدم حضور امام برای او یکسان است، این شخص دچار مصیبت عظمایی شده است که خودش از آن اطلاع ندارد، و این شخص در حقیقت با سنی مذهب ها تفاوتی ندارد.چون سنی ها امام را نمیپذیرند،و کار کردن برای امام را شرک میدانند.
🔸ما شیعهها باید با سنی مذهبها تفاوتی داشته باشیم و تفاوتش این است که باید عملی را انجام میدهیم برای امام باشد.
🔹عمل اصلی شیعه باید ترویج عقاید امام و فرهنگ مهدوی باشد.
🔸هر شیعه باید یک سربازی باشد که آن چیزی که امام زمان میخواهد،وفعلا به ظاهر دستش بسته است و نمیتواند انجام دهد،او انجامش دهد، در این صورت این شخص مورد توجهات خاص امام زمان قرار میگیرد.
🔹ما باید زندگیمان سراسر مهدوی باشد نه اینکه فقط در یک بعد خاصی برای امام زمان کار کنیم،بلکه زندگی ات را باید طوری برنامهریزی کنی که هر کسی این زندگی را دید آن رایحه امام زمان ع را استشمام کند.
🔸مثلاً درس میخوانید که معلم شوید،یا فلان شغل را داشته باشید که اهداف امام را در آن شغل پیاده بکنید.
🔹یا انسان محیط زندگی اش را طوری تنظیم میکند که مورد توجه امام زمان قرار بگیرد.
🔸یعنی یک شاخصهای در زندگی ما هست که ما میخواهیم تمام زندگیمان را طبق آن شاخصه و معیار تنظیمش کنیم، به این صورت است که شیعه هدفدار میشود و اهل سنت هدف واقعی ندارد.
🔹هدف شیعه این است که جلب رضایت امام داشته باشد،که همان جلب رضایت خداوند است.
🔸وقتی شیعه عقاید امام را در جامعه نشر دهد،در این صورت آن جامعه عاقل میشود و پی میبرد به این حقیقت که امامی هست که ما باید به او برسیم.
🔹اما چرا ما هنوز به این ضرورت نرسیدیم که وجود امام لازم است؟ چون در جهتش حرکت نمیکنیم.انسان تا زمانی که در جهت امام حرکت نکند ضرورت حضور امام را نمیفهمد،و فهم این واقعیت،یکی از روزیهایی است که خداوند به هر کسی نمیدهد.
🔸آیت الله بهجت میفرماید همه به تعلیمات و تبلیغات آن حضرت محتاج هستند،باید او را ترویج کنند.
🔹جامعه شیعی ماموریت اش این است که فرهنگ و معرفت امام را ترویج بکند.
اگر از یک حسینیه فهم مهدوی مردم ارتقا پیدا نکند در این حسینیه خیری نیست.
🔸خیر واقعی ترویج عقاید امام است.
🔹در این زمان که بین ما و امام فاصله افتاده ما باید اهداف امام را تحقق دهیم و آن فرهنگ مهدوی را ترویج دهیم.
🔸کاری که واقعاً امام زمانی باشد میبینید که خیلی عجیب و معجزه آسا پیش میرود، مشخص است که امام میخواهد که این کار اتفاق بیفتد،وقتی نمیخواهد راهبندان ایجاد میشود.
🔹میفرماید:وقتی شما میخواهید معارف مهدوی را ترویج دهید اینطور نباشد که بگویید شد،شد.نشد،نشد. باید بجنگید، حتی اگر مانع ایجاد شد چه بسا که خود حضرت ایجادش کرده باشد،. میخواهد ببیند تو چند مردِ حلاجی و چقدر خودت را به آتش میزنی،چقدر مقاومت میکنی؟و زور میزنی که مانع را از بین ببری؟