إِذْ قَالَ اللّهُ يَا عِيسَى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ (55): (بیاد آور) هنگامى كه خداوند فرمود: اى عیسى! من تو را (از زمین) برگرفته و به سوى خود بالا مى‏برم و تو را از كسانى كه كافر شده‏اند، پاك مى‏كنم و تا روز قیامت پیروان تو را بركافران برترى خواهم داد. سپس بازگشت شما به سوى من است، پس در آنچه اختلاف مى‏كردید، میان شما داورى خواهم كرد. نمونه عینى و عملى تدبیر الهى در برابر مكر دشمنان، در این آیه بیان شده است. امام باقرعلیه السلام فرمود: معراج حضرت عیسى‏علیه السلام، در شب 21 ماه مبارك رمضان بوده است.[59] ----- 59) تفسیر نورالثقلین. - براى سایر انبیا نیز معراج بوده است. «رافعك الىّ» - زندگى در میان كفّار، مایه‏ى آلودگى، و دورى از آنها، مایه‏ى پاكى و طهارت است. «مطهّرك من الّذین كفروا» - پیشگویى غیبى غلبه‏ى مسیحیّت بر یهود، از معجزات قرآن است. «جاعل الّذین اتّبعوك فوق الّذین كفروا» - پیروى از انبیا، رمز پیروزى است. «جاعل الّذین اتّبعوك فوق الّذین كفروا» - جهانى بودن اسلام، منافاتى با وجود اقلیّت‏هاى مذهبى در پناه اسلام ندارد. از عبارت «الى یوم‏القیامة» استفاده مى‏شود كه یهود و نصارى تا قیامت مى‏باشند. - بازگشت همه به سوى خداست و او داور بى‏چون و چراست. «الىّ مرجعكم»