🔹«كسى كه مطالعه كند در قرآن شريف اين معنا را، می بیند كه جميع علوم طبيعى جنبه معنوى آن در قرآن مطرح است نه جنبه طبيعى آن. 🔸تمام تعقلاتى كه در قرآن واقع شده‏ است و امر به تعقل، امر به اينكه محسوس را به عالم تعقل ببريد و عالم تعقل؛ عالمى است كه اصالت دارد و اين طبيعت، يك شبحى است از عالم؛ منتها ما تا در طبيعت هستيم، اين شبح را، اين حظ نازل را می بينيم. 📌در حديث است كه إِنَّ اللَّهَ تَعَالى‏ مَا نَظَرَ إلَى الدُّنْيا- يا إلى الطبيعة- مُنذُ خَلَقَها نَظَرَ رَحمَةٍ؛ نه اينكه اين جزء رحمت نيست لكن نظر به ماوراى اين عالم است، به ماوراى اين طبيعت است. اينهايى كه ادعا مى ‏كنند كه ما عالم را شناختيم و اعيان عالم را شناختيم، اينها يك ورق نازل كوچكى از عالم را ديدند و اقناع شدند به همان‏. 📚صحيفه امام، ج‏8، ص: 434 @goftemane_tohid