🌹 نکته وقف و ابتدا در قرائت آیات صفحه ۲۳🌴 آیه ۱۵۰ سوره البقره: 💐 وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ وَلَعَلَّكُمْاز تَهْتَدُونَ از وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ تا آخر همه جمله ها به نوعی وابسته به قبل از خود هستند. حتی همین جمله وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ هم عطف به وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ است که هر چند قاری می تواند روی الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وقف کند و از ما بعد ابتدا کند، اما وصل این دو‌جمله به یکدیگر نیز بهتر است، تا معلوم شود که این دو‌ جمله عطف به آیه قبل هستند که هر سه جمله تعلیلی هستند برای اینکه بهانه را از معاندین بگیرد تا مبادا در مسلمانان نسبت به قبله جدید تردیدی ایجاد کنند. عبارت لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ تعلیلیه است. لذا به قبل از خود وصل می شود. همچنین وصل وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي نیز که تعلیلیه است به قبل از خود بهتر است، هر چند بخاطر طولانی شدن عبارت، وقف بر وَاخْشَوْنِي و ابتدا از وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي، بلامانع است. در صورت وقف بر حُجَّةٌ، ابتدا از لِئَلَّا يَكُونَ مناسب است. و در صورت وقف بر وَاخْشَوْنِي قاری می تواند از ما بعد ابتدا کند و می تواند از فَلَا تَخْشَوْهُمْ ابتدا کند. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷