🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی در خطبه اول آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی[ ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ]: ( بخش دوم ) 🔸این است که مرحوم علامه طباطبایی می‌فرمایند: همه ائمه ما علیهم السلام رئوف‌اند، اما رأفت امام رضا علیه السلام حسّی و محسوس است. 🔸جنبه‌ی دوّم، جنبه‌ی کلمات و درسهای ائمه علیهم السلام در زمینه‌های مختلف است؛ در زمینه‌ی مسائل زندگی، مسائل گوناگونِ مورد نیاز انسان: اخلاقیّات،‌ معاشرت، دین، احکام؛ ائمّه‌ی ما در این موضوع حرف دارند، مکتب دارند که باید بیان شود. بعضی از این جنبه‌ها که ما خیلی هم به آن توجّه نمی‌کنیم، درسهای عقیدتی ائمه علیهم السلام و گره گشائی از شبهات دینی است. 🔸به عنوان مثال در یک بحث مهمی اهل‌سنت دو فرقه شدند یک عده می‌گویند: جبر یک عده می‌گویند: تفویض. بر سر این مسئله دعواها راه انداختند. شیعه معتقد است نه این و نه آن. امام رضا علیه‌السلام این مطلبی که یک کتاب هست را با دو، سه جمله تبیین کردند یک نمونه‌اش در نُزهةُ الناظر مرحوم حُلوانی که از علمای قرن 5 هست آمده ایشان می‌فرماید: 🔸أنّ بَعضَ الناسِ سألَ الرِّضا عليه السلام فَقالَ: يابنَ رَسولِ اللّهِ، أتَقولُ: إنَّ اللّهَ تَعالى فَوَّضَ إلى عِبادِهِ أفعالَهُم؟ فَقالَ عليه السلام: هُم أضعَفُ مِن ذلِكَ وأقلُّ. قالَ: فأجبَرَهُم؟ فَقالَ: هُوَ أعدلُ مِن ذلِكَ وأجَلُّ. قالَ: فَكَيفَ تَقولُ؟ قالَ عليه السلام: أقولُ: أَمَرَهُم ونَهاهُم، وأقدَرَهُم عَلى ما أمَرَهُم بِهِ ونَهاهُم عَنهُ، وخَيَّرَهُم، فَقالَ عَزَّ مِن قائِلِ: «وَ قُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ» وقالَ سُبحانَهُ: «فَمَن شَآءَ فَلْيُؤْمِن وَ مَن شَآءَ فَلْيَكْفُرْ». شخصی پیش امام رضا علیه‌السلام آمد؛ گفت: آیا شما معتقدید که خداوند افعال را به بندگان خودش تفویض کرده و خداوند کنار رفته و هیچ‌کاره هست؟ حضرت فرمود: مخلوق ضعیف‌تر و کوچک‌تر از این هست که خدای متعال را بیکار کند سؤال کرد: آیا مجبور هستند؟ حضرت فرمود: خدا عادل‌تر از این هست کسی را بخواهد بر گناه مجبور کند. پرسید پس چه هست؟ حضرت فرمود: خداوند واجبات و محرمات خودش را بیان کرده و قدرت اجراى امر و نهيش را به آنان داده و ايشان را مختار كرده است و خداى عزيز چنين فرمود: «و بگو عمل كنيد كه به زودى خداوند و پيامبرش عمل شما را مى بيند» و خداى سبحان چنين فرمود: «هركس خواهد ايمان آورد و هر كس خواهد كفر ورزد». 🔸بخش سوّم، مسئله‌ی سیاست است؛‌ این همان‌چیزی است که حضرت آقا در بررسی زندگی ائمّه، خیلی به این بُعد تأکید دارند؛ اینکه ائمّه چه می‌کردند و می‌خواستند چه کنند؟ بخش سیاست، بخش خیلی مهمّی است. 🔸در اندیشه های امامین انقلاب، هدف عمده‌ی ائمه ایجاد جامعه‌ی اسلامی بود؛ که ایجاد جامعه‌ی اسلامی بدون ایجاد حاکمیّت اسلامی امکان‌پذیر نیست؛ پس دنبال حاکمیّت اسلامی بودند. یک بُعد مهمّ امامت این است؛ امامت یعنی ریاست دین و دنیا، ریاست مادّه و معنا؛ که مادّه‌اش عبارت است از همین سیاست و اداره‌ی کشور و اداره‌ی حکومت. و همه‌ی ائمّه بدون استثنا دنبال این بوده‌اند؛ منتها با شیوه‌های مختلف، در فصول مختلف، با روش‌ها و اهداف کوتاه‌ مدّت مختلف؛ امّا هدف بلندمدّت یکی بود. یکی از کتابهای خوبی که در این زمینه تدوین شده است کتاب انسان 250ساله مقام معظم رهبری است که توصیه می کنم عزیزان مطالعه نمایند. 🔸إِنَ‏ أَحْسَنَ‏ الْحَدِيثِ‏ وَ أَبْلَغَ الْمَوْعِظَةِ کتَابُ اللَّهِ العَزیز: إِنَّ ٱللَّهَ يَأمُرُ بِالعَدلِ وَالإِحسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي القُربَى وَيَنهَى عَنِ الفَحشَاءِ وَالمُنكَرِ وَالَبغيِ يَعِظُكُم لَعَلَّكُم تَذَكَّرُونَ. 📌پایان 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir