نگاهی اجمالی با رویکرد روش شناختی در سیره حاکمیتی معصومین در برخورد با مخالفان و معارضان؛ @h_shafiei این روزها شاهد تمسک به سیر معصومین در برخورد با مخالفان و معارضان نظام اسلامی از طرف دوستان هستم، لذا لازم دیدم چند نکته ناظر به برخی نکات روشی در باب استنباط سیره خدمت عزیزان عرض کنم. 🔸سیره و سنت معصومین به عنوان منبع عظیم هدایت برای مشتاقان معرفت و حجت بالغه ای برای طالبان حقیقت بشمار می رود از این رو یکی از منابع اصلی معرفتی در اسلام، سیره و سنت معصومین علیهم السلام بشمار می رود، البته به شرط آنکه استباط سیره معصوم بر اساس اصول، عالمانه و مجتهدانه باشد، اصل و فرع ها استخراج شود و به حدود و ثغور توجه شود،شرایط و اقتضائات دیده شود و الا متاسفانه دچار استنباطهای اشتباه و دگم اندیشی خواهیم شد. 🔹طبیعتا موضوع سیره دشواریهای نظری و ملاحظات روش شناختی خاص خود را دارد و در این مقام و مجال اجازه تبیین دقیق و علمی اصول استباط احکام سیاسی و اجتماعی را از سیره معصومین علیهم السلام نمی دهد اما برای عزیزان و دوستان اهل دقت بصورت بسیار اجمالی به برخی نکات فقط اشاره می شود. 🔻نکته اول: تا سیره معصوم را به خوبی نشناخته ایم موضوع تأسی روشن نخواهد شد. فهم و رمزگشائی از رفتار و سیره از گفتار بسیار دشوار تر است چراکه رفتارها غالبا ذو وجوه و قابل تفسیر هستند. 🔻نکته دوم: برخی از رفتار در شرایط معمولی حسن و قابل توصیه است اما به جهت تغییر شرایط و یا به جهت عروض عناوین ثانوی از ذیل یک رفتار خوب خارج می شود، لذا علاوه بر فهم رفتار، درک شرایط نیز لازم و ضروری است. یعنی نمی توان گفت یک «رفتار اخلاقی» و یا یک «حکم حاکمیتی» مطلقا خوب یا بد است. به قول شهید مطهری: (مطلق بودن اخلاق را با مطلق بودن فعل اخلاقی نباید اشتباه گرفت.) 🔻نکته سوم: در استنباط سیره باید تلاش کنیم «وجه عمل» را دریابیم و معلوم سازیم که سبب انجام این عمل معصوم چیست؟ اگر وجه انجام عمل به تصریح در کلام معصوم آمده باشدکشف معنای رفتار ایشان آسان است والا نباید شتاب زده عمل کرد. 🔻نکته چهارم: بررسی صدور حدیث، تنقیح مدلول حدیث، بررسی خانواده حدیث، بررسی رفتار های متشابه، فهم دقیق شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و ... آن زمان، از دیگر نکات مهم است که باید توجه داشت. 🔻نکته پنجم: دایره رفتار معصومین علیهم السلام با مخالفان بسیار وسیع است از تساهل و تسامح و تجاهل تا برخورد های سخت و مجازات های سنگین این دایره وسیع به دلیل گروه هاي مختلف با رفتارهاي متفاوت بوده است؛ برخی منتقد، برخی محارب با سلاح برخی محارب فرهنگی و سیاسی، برخی معاند، برخی بي طرف، برخی دارای سازمان و تشکیلات، برخی بدون سازمان، برخی نقش اول هستند برخی عروسک خیمه شب بازی، برخی ضّال و برخی مُضّل، برخی دارای سابقه خوب یا نه و... .طبيعي است که رفتار پيامبرصلي الله عليه وآله و اهل بيت عليهم السلام نيز با آنان يکسان نبوده و بر اساس عملکرد آنها متفاوت بوده است. 🔺این فارغ از شرایط جامعه است، که گاهی در زمان تنزیل قرآن است گاهی در زمان تاویل است، گاهی جامعه توسط نیروی خارجی تهدید می شود گاهی تهدید خارجی وجود ندارد. گاهی جامعه در بطن فتنه داخلی است گاهی جامعه در آرامش است. گاهی جریان معارض دارای جبهه پشتیبان است گاهی جبهه پشتیبان او یا نابود شده یا ندارد، گاهی اغتشاش در بطن جامعه خود فتنه ای ایذائی است گاهی خود آن فتنه اصلی بشمار می رود، گاهی توان مقابله و اصلاح دارد گاهی نیروی لازم وجود ندارد و .... 🔰اینها نکات اجمالی از الزامات روش شناختی استنباط احکام سیاسی اجتماعی و یا اخلاقی و فرهنگی از سیره معصومین است که حداقل ذهن حقیر برای هرکدام شاهد مثالهایی دارد اما همانطور که عرض شد زمان و اقتضائات فضای مجازی اجازه تفسیر آن را فعلا نمی دهد. https://eitaa.com/joinchat/2129985567C4b22f9eb1d