🔎📖🔍 🔎📖🔍
💢پرسش:
🔰آیا تجربه های نزدیک به مرگ را صحیح میدانید؟ بسیاری از کسانی که این تجربه را داشتند، خوشی را احساس میکردند و کمتر کسی از تجربه دردناک خبر میدهد با این که بسیاری از آنها مسلمان نبودند.
🗞
#بخش_دوم
✍️ پاسخ:
📌نکته دوم: حقیقت مرگ
🔹برحسب ظاهر، اولین بار در سال ۱۹۷۵، ریموند مودی در کتاب خود با نام «زندگی بعد از زندگی» که بر مبنای مصاحبههایی است که وی با افرادی انجام داده بود که بعد از مرگ دوباره به زندگی بازگشته بودند، اصطلاح تجربه نزدیک مرگ را به کاربرد.(1) ولی همین اصطلاح نباید برای انسان این سوءتفاهم را ایجاد کند که آنچه رخ داده نوعی «مرگ» است.
👈در واقع مرگ عبارت است ورود به عالم برزخ كه بازگشت از آن به نحو عادی امکانپذیر نیست. از آنجا که همه کسانی كه تجربیات نزدیك به مرگ داشتهاند به هرحال به زندگی دنیا بازگشتهاند در واقع آنها نمرده بودند و صرفا تجربه روحی نزدیک به مرگ داشتهاند؛ تجربهای نظیر آنچه در عالم خواب اتفاق میافتد هرچند عمیقتر.(2) درنتیجه حالاتی که در این گزارشات وجود دارد، قابل تطبیق با اوصاف عالم برزخ و حالات مرگ در روایات نیستند.
📌نکته سوم: نسبت آموزههای اسلامی باتجربههای نزدیک به مرگ
🔹تنوع و گوناگونی آنچه امروزه بهعنوان تجربه نزدیک به مرگ در محافل علمی و عرفی وجود داشته و عدم راستی آزمایی (به جهت نکته اول) در خصوص آن سبب میشود تا نسبتِ اینگونه تجربیات، با آنچه اسلام در خصوص زندگی پس از مرگ و عالم برزخ میگوید، کاملاً قابل توضیح و توصیف نباشد.
🍀بهعبارتدیگر، در اینجا با یک تجربه بسیط و روشن مواجه نیستیم تا بگوییم آیا صحیح است یا خیر؛ بلکه در اینجا انبوهی از تجربیات آنهم با جزئیات ریزودرشت وجود دارد که برخی از آنها کاملاً قابل تطبیق با آموزههای دین اسلام بوده و برخی از آن نیز با این آموزهها مخالف است.
✍️اما بههرحال اصول اساسی اینگونه تجربیات، نظیر حقیقت روح، واقعیت زندگی پس از مرگ و... مورد تأیید اسلام است.
ادامه دارد...
📚پی نوشت:
1. کجباف، محمدباقر و دیگران، تبیین رابطه روح و بدن با تکیهبر نظریه سیستمها و تجربههای نزدیک مرگ، فصلنامه کلام اسلامی، دوره ۲۲، شماره ۸۵، صفحه ۱۲۹-۱۴۷
2. ر.ك: طباطبایی، محمدحسین، انسان از آغاز تا انجام، انتشارات الزهراء، چاپ دوم، ۱۳۷۱، ص ۶۳.
📎
#اعتقادی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🌱
@haamiyanvelayat