🔰یادداشت ▫️ انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان(عج) دارد ... بخش اول 🔶 برخی اساتید درس خارج حوزه گمان کرده‌اند که از مقدسات در تشویق مردم به انتخابات سوء استفاده شده و نام دین و نه قرآن و اسلام و امام زمان بیجا و ناروا به انتخابات گره خورد است و از شنیدن این‌که «حضور در انتخابات، واجب شرعی و اجرای فرمان امام زمان است» انگشت به دهان شده‌اند و اشاره کرده‌اند «انتخابات یک امر عقلایی است و هیچ جای دنیا در انتخابات از دین مردم مثل مسیحیت و یهودیت و اسلامیت مایه نمی‌گذارند». ✅ معلوم نیست تصویر این اساتید از دین‌داری چیست؟ آیا دین‌داری فقط نماز و روزه و تلاوت قرآن و زیارت اعتاب مقدسه است؟ انتظار می‌رفت اساتید بزرگ حوزه علمیهق تصویر کاملی از مسلمانی داشته باشند و دین‌داری را به مناسک عبادی محدود و به گوشه مساجد محصور نفرمایند. ✅ جهت اطلاع به عرض می‌رسد تصویر کامل دین‌داری و مسلمانی شامل مسواک‌زدن و بهداشت و نظم و علم‌آموزی و جهاد و نکاح و همسرداری و پیوند خانوادگی و مانند آن نیز می‌شود. دین‌داری و مسلمانی یک برنامه در کنار سایر برنامه‌ها نیست که در شبانه‌روز ساعتی را بدان اختصاص دهیم و برای آن ظرف زمانی و مکانی خاص در نظر بگیریم. تصویر کامل و گسترده‌ دین‌داری در همین مقدار منحصر نمی‌ماند؛ بلکه فراتر از یک عملیات شخصی و رابطه‌ فردی با خدا، در ابعاد شکوه‌مند یک حرکت جمعی ولایی به واسطه‌ امت‌ها محقق می‌شود. اسلام ناب یک حرکت جمعی است؛ یعنی تلاش و قیام امّت است در یک هم‌افزایی تاریخی و حرکت کاروانی برای اقامه‌ دین، توحیدگستری و ساخت تمدن اسلامی. ✅ پیامبر اسلام فرمودند «من اصبح لایهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم» کسی که هر روز صبح دغدغه امور جامعه اسلامی و امور مسلمانان را نداشته باشد مسلمان نیست. آیا تصویر آقایان از دین‌داری با این تصویر نبوی مطابقت دارد؟ دین خدا، دستور بندگی است و بندگی خدا به اعمال فردی منحصر نمی‌شود. دین خدا صرفاً دستوراتی برای آحاد انسان‌ها نیست که در مقابل خدا به آن پای‌بند باشند. علاوه بر آن، دستوراتی برای امّت‌ها و اقوام است که در یک حرکت یک‌پارچه متعاون و اعتصام جمعی، هدف عالی و آرمان بلندی را دنبال کنند. ✅ کار اصلی دین‌داری را نمی‌توان فردی انجام داد و اعتصام به حبل‌الله باید با وصف جمعی باشد: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً». بدون حرکت جمعی کار دین خدا راه نمی‌افتد و امکان دین‌داری حداکثری نیست. به همین جهت «تعاون بر برّ و تقوا» یک توصیه‌ استحبابی و ترجیحی نیست؛ بلکه یک واجب الهی بدون جایگزین است و مؤمنان باید برای حرکت در راه خدا در یک سازه‌ ولایی هم‌افزا و صف به‌هم‌پیوسته‌ متراکم هم‌چون بنای پولادین قرار گیرند: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوص‏». ✅ استاد محترم؛ آیا جهاد امیرالمومنین دین‌داری نیست؟ آیا صلح امام حسن (ع) دین‌داری نیست؟ آیا سخنرانی‌های توفنده امام حسین (ع) بر علیه دستگاه خلافت یزید دین‌داری نیست؟ آیا مبارزه شورانگیز امام رضا (ع) که طاغوت زمانه خود را به ستوه آورد و به شهادت آن حضرت منتهی شد دین‌داری و مسلمانی نیست؟ آیا زندگی انقلابی همه پیامبران خدا که به حکم کریمه «و کذلک جعلنا لکل نبی عدوا» جریان کفر و شرک را در مقابلشان قرار داد و برایشان دشمن درست کرد دین‌داری و مسلمانی نبود؟ آیا تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبران بزرگ الهی دین‌داری نبود؟ آیا «حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ» دین‌داری نبود؟ ✅ عجیب است در زمانی که «حتی المخدرات فی الحجال» گستره‌ دین خدا را شناخته‌اند و هدایت الهی را برای همه‌ شئون زندگی فردی و اجتماعی خود می‌خواهند یک فاضل حوزوی گمانش این باشد که حضور مردم در میدان اجتماعی و تلاش برای منصب بخشیدن به انسان‌های مومن و حاکم ساختن بندگان صالح خدا به هدف اقامه توحید دین‌داری نیست. به نظر شما اگر قرار باشد دین خدا را حاکم کنیم و در مسیر کلان‌پروژه‌ بزرگ پروردگار که برای آن پیامبر و هدایت و دین فرستاده است: «هُوَ الَّذی أَرسَلَ رَسُولَهُ بِالهُدى‏ وَ دینِ الحَقِّ لِیظهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَو كَرِهَ المُشرِكُونَ» اقدامی کنیم، چه کاری باید انجام دهیم؟ اساسا یاری خدا در نظر شما چه معنایی دارد؟ خدای متعال بعد از این آیه شریفه که طرح تاریخی خود را در آن بیان کرده است مؤمنان را به یاری طلبیده است «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا كُونُوا أَنْصارَ اللَّهِ» اگر قرار باشد خدا را یاری کنیم و دین خدا را در عالم حاکم کنیم چه کار باید بکنیم؟ ✏️یادداشتی از حجت‌الاسلام | 🚩 پایگاه جامع محتوایی هیأت ▫️@heyat_co