💠
۴نکتۀ نانوشته از نامۀ سرگشادۀ اخیر دربارۀ تأخیر نماز عید فطر اهلسنت خراسان
🔸۱- مجمع اسلامی حبلالله یک تشکل مردمی است که مطالبهگری برای اجرای قانون اساسی مترقی جمهوری اسلامی را، بهویژه در حوزۀ مأموریت تخصصی خویش، یک رسالت اساسی میداند. تذکر به عالیترین مقام اجرایی استان دربارۀ نقض اصل دوازدهم در همین راستا بود.
🔹۲- برخی مخالف علنی شدن این مطالبه بودند؛ چه از ترس ریزش مخاطب و چه با این نگاه که اول باید غیرعلنی با مسئولان مطرح شود.
▪️اولا تجربیات مکرر نشان داده که وقتی منطق و میزان خود را به افکار عمومی ارائه میکنیم، حتی برای مخالفان نیز فرصت تأمل فراهم میشود. بگذریم از خیل همراهان بالقوهای که افزوده میشوند.
▪️ثانیا وقتی آبروی انقلاب و ضربه به اعتماد عمومی مطرح است، باید در لحظه، اعلام موضع کرد و نمیتوان منتظر روندهای فرسایشی اداری ماند که آیا به گوش مسئولان برسد یا نرسد.
▪️ثالثا در گرگومیش «کتمان بینات»، «جهاد تبیین» واجب است. نمیتوان با محافظهکاری، «ایتام آل محمد صلیاللهعلیهوآله» را در برابر یک اقلیت مدعی پرسروصدا بیدفاع گذاشت؛ اقلیتی که به هر بهانهای بر تنور سنیستیزی میدمند و چهرۀ انبوه شیعیان اهلبیت علیهمالسلام را تخریب میکنند و هرکسی را که بخواهد در عمل، قدمی برای همافزایی و همگرایی مسلمانان بردارد، با برچسب «سنیزده» و «وهابی» مینوازند. به مدد الهی نمیگذاریم چنین شود.
🔸۳- گفته شده که عدهای موافق چنددستگی در نماز عید هستند!
کدام مسلمان خیرخواهی است که از یکپارچگی شعائر استقبال نکند؟! مانند اول انقلاب که اهلسنت به امام جمعۀ مردمی تهران اقتدا میکردند و رزمندگان و جهادگران پشت سر امامان جمعه و جماعت اهلسنت میایستادند. اما وقتی از آن قله فاصله گرفتیم، میتوان یکباره بهسلامت از پلۀ سوم به پلۀ دهم پرید؟! از مسئولان محترم امور اهلسنت استان میپرسیم:
▪️أ) آیا اختلاف فقهی مراجع عظام شیعه در اعلام عید، حلوفصل شده که اختلاف شیعه و سنی در این موضوع، غیرقابل تحمل قلمداد شود؟
▪️ب) در طول سال برای همفکری و همدلی علمای شیعه و سنی دربارۀ «استهلال» و «همزمانی عید» چه قدمی برداشتهاید که به پشتوانۀ آن، درست در روز عید فطر، یاد نماز همزمان افتادهاید؟
▪️ج) برای «استفادۀ حداقلی» از «ظرفیت راهبردی فقه اهلبیت علیهمالسلام» برای نماز جماعت مشترک در همان اجلاس سالانۀ وحدت، چه کردهاید که حالا بدون اقناع افکار عمومی، برای «وحدت حداکثری»، به «اجازۀ فقه حنفی» برای تأخیر مصلحتی نماز عید تمسک میکنید؟
▪️د) حالا که پلههای مقدماتی طی نشده و -درست یا غلط- رؤیت هلال به امضای مراجع مورد وثوق اهلسنت رسیده، رفتار منطقی چیست؟ بگوییم: «فقه خودتان اجازۀ تأخیر داده» و چند ساعت مانده به مراسم، مؤمنین را با خبر لغو نماز، آزردهخاطر کنیم یا اینکه بگذاریم از آزادی عملی که قانون اساسی فراهم کرده -گرچه خلاف یکپارچگی حداکثری است- استفاده کنند؟ کدامیک اعتماد و همراهی مردم و همگرایی بیشتر مذاهب را در بلندمدت به ارمغان میآورد و کدامیک دشمنپسندتر است؟
🔹۴- بعضی میگویند چرا از اهلسنت نمیخواهید که با اعلام عید جداگانه، وحدت را به هم نزنند؟
▪️اولا میزان قرار دادن قانون اساسی، واقعیترین راهبرد برای جلوگیری از اعمال سلایق و افتادن در وادی افراط و تفریط است.
▪️ثانیا حتما میتوان از دلسوزان اهلسنت خواست که برای نمایش وحدت حداکثری در خصوص عید فطر، ظرفیتهای علمی و اجتماعی خود را پای کار بیاورند؛ اما لازمهاش این است که نهادهای محترم ذیربط، نسبت به نقض و اهمال آن اصول قانونی که زمینهساز همگرایی ملی و اسلامی است، بهویژه بندهایی از اصل سوم و نیز اصل یازدهم و مصادیق دیگر اصل دوازدهم، پاسخگو باشند و غفلت از آرمانهای جهانی انقلاب بهواسطۀ بعضی عملکردها را، عملا جبران کنند. در این صورت است که زبان خناسان، کوتاه میشود و عقلای قوم برای ازخودگذشتگی و اقناع مردم در جهت مراتب برتر همگرایی اسلامی، دلگرم خواهند شد و با اطمینان، میتوان بهانهجویان را از دلسوزان تفکیک کرد.
🆔
@Hablollahir