📚🌺💐ولادت و اثبات امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف{3} 💐🌺
دوستان عزیز و بزرگوار سلام علیکم صبح شما بخیر طاعات و عبادات تان قبول باشد ان شاءالله، در آستانه فرارسیدن ولادت باسعادت وجود نازنین آقا و مولایمان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار داریم🌹ضمن عرض تبریک و تهنیت فرارسیدن ولادت باسعادت آن حضرت🌹
ادامه میدهیم بحث ولادت و اثبات وجود نازنین آقا و مولایمان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را
🌹جواب شبهه دوم (ترديد در ولادت)
براي اثبات ولادت حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام ، تلاش ميشود كه ولادت آن حضرت عجل الله تعالي فرجه الشريف از طريق تواتر و حساب احتمالات ثابت شود.
- به عنوان مقدمه، ابتدا، چهار قضيّهي مهم را تبيين ميكنيم.
🌹قضيه يكم
براي اثبات هر مسألهاي، دو راه وجود دارد:
1ـ تواتر؛
2ـ حساب احتمالات.
الف) تواتر
تواتر، بدين معنا است كه انبوه زيادي از راويان، از يك مسأله خبر دهند، به گونهاي كه احتمال اجتماع و تباني آنها بر كذب، محال باشد. اگر دويست يا سيصد تَن كه در مواقف و مواطن مختلفي به سر ميبرند، روايتي نقل كنند، وقوع توافق آنان بر كذب، ممكن نيست. چنين خبري را خبر متواتر ميگويند.
ب): حساب احتمالات
اگر يك يا چند نفر، خبري را حكايت كنند، اين خبر متواتر نيست، ولي اگر به انحاي مختلف، شواهدي به آن ضميمه شود، بر طبق حساب احتمالات، به سبب آن قرائن، قطع حاصل ميشود.
به عنوان مثال، شخصي، به بيماري صعب العلاجي دچار شده است و فردي به ما پيام ميرساند كه
«ايشان، شفا يافته است.»
با اين خبر، تا سي درصد، احتمال بهبود مريض حاصل ميشود، ولي اگر شواهد و قرائني به آن ضميمه شود، ارزش احتمال، از سي در صد به چهل يا پنجاه درصد يا... ميرسد. اين قرينه، ميتواند اين باشد كه مثلاً او، ديگر از دوا استفاده نميكند و يا اين كه شاد و خندان است و...
اين خبر، در حقيقت، خبر متواتر نيست، ولي به سبب حساب احتمال و ضميمه كردن قرائن، ارزش احتمال، قوّت گرفته و يقين حاصل ميشود.
قضيه دوم: وثاقت و عدالت راوي
در خبر متواتر، عادل بودن و وثاقت راوي، ضروري نيست. حال اگر يك يا چند نفر حكايتي نقل كنند، حجيّت اين خبر، مشروط به عدالت راوي است، ولي اگر صد يا دويست يا سيصد تن، قضيهاي را حكايت كنند، لازم نيست كه راويان عادل باشند، زيرا، خبر متواتر، به دليل كثرت راويان، افادهي يقين كرده است و بعد از حصول قطع، هدف و مقصودي ديگر باقي نميماند. ما، عدالت را براي به دست آوردن يقين ميخواهيم، وقتي يقين حاصل شد، شرط عدالت لزومي ندارد.
با عنايت به اين مطالب، ترديد و ابهام آفريني در روايات دلالت كننده بر ولادت امام مهدي ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ و مسائل مرتبط با حضرت، شايسته نيست و نميتوان گفت:
«سند اين روايت، ضعيف است» و يا «راويان، مجهول هستند» و يا...
آري، اگر تعداد روايات، محدود بود، اين خدشهها وارد است، اما از آنجا كه احاديث دربارهي حضرت مهدي ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ متواتر و مستفيض است، نبايد در آنها مناقشه كرد.
👆بحث ادامه دارد 👈👈👈
التماس🙏 دعا دارم 🤲