• 🔰جايگاه امنيّت، در نظام اسلامى 🔸از منظر متون اسلامى، امنيت اجتماعى، يكى از بزرگ ترين و گواراترين نعمت هاى الهى است كه با نعمت تن درستى و سلامت برابرى مى كند، همه مردم به آن نياز دارند و بدون آن، شادى در زندگى بى مفهوم است؛ ولى با اين همه، كمتر كسى قدر اين نعمت بزرگ را مى داند: 🔅(ص) : دو نعمت اند كه ناسپاسى مى شوند: امنيت و سلامت . نِعمَتانِ مَكفورَتانِ : الأَمنُ وَالعافِيَةُ . ▫️ الخصال:ص۳۴ ح۵ 🚩 در مقابل، نبودِ امنيت، يكى از سخت ترين مجازات هاى الهى است. زندگى براى مردمى كه امنيت ندارند، لذّتبخش نيست و معيار ارزش وطن، ميزان برخوردارى آن از امنيت است ؛ 🔅 : بدترين وطن، جايى است كه ساكنانش در آن، در امان نباشند. شَرُّ الأوطانِ ما لَم يَأمَن فيهِ القُطّانُ . ▫️ غرر الحكم: ح ۵۷۱۲ 💢 مسئوليت نظام اسلامى در برقرارى امنيّت فلسفه رسالت و امامت در روايات اسلامى با امنيت اجتماعى مرتبط است؛ چنان كه پيامبر خدا، در پاسخ به سؤال از فلسفه رسالت خود مى فرمايد : 🔅خويشاوندى پيوند داده شود، خون ها حفظ شوند و راه ها امن گردند . 🔻خطرناك ترين تهديدهاى امنيّتى از نظر قرآن و احاديث اسلامى، مهم ترين خطرهاى امنيت جامعه عبارت اند از : اختلافات سياسى و اجتماعى، تجاوز به حقوق ديگران، و ناسپاسىِ نعمت هاى الهى . 🔅 : ستمگرى و سخن باطل، دين و دنياى آدمى را تباه مى‏كنند و كاستى او را در نزد كسى كه از او عيبجويى مى‏كند، نمايان مى‏سازند . ▫️نهج البلاغه : نامه ۴۸ 📚 فرهنگ‌نامه امنیت ملی، ص ۱۲ @hadithnet | معارف حدیث