,
|
#حدیث_انتظار |
💠 راهبردهای
#امام_رضا_علیه_السلام برای عبور از جهان پر از ظلم به جهانی آکنده از عدل
🔺
حکمران عادل! (راهبرد اول)
🔺 ثبات در بینش توحیدی (راهبرد دوم)
🔻
راهبرد سوم: پایداری در دنیای ناعادلانه
✍️ پس از ثبات عقیده و بینش، در عمل و مواجهه با دنیای ظالم، صبر و پایداری، راهبرد سوم است:
در راه پایداری در دین، یاد خداوند نقش اساسی دارد:
«یآ اَیُّهَا الَّذینَ امَنُوآ اِذا لَقیتُمْ فِئَهً فَاثْبُتُوا وَاذْکُرُوا اللهَ کَثیراً لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» (انفال: ۴۵)
ای اهل ایمان! هنگامی که [در میدان نبرد] با گروهی [از مشرکان و کافران] برخورد کردید، ایستادگی نمایید و خدا را بسیار یاد کنید تا رستگار شوید.
▫️
#امام_رضا_علیه_السلام می فرمایند:
🔅«مَا أَحْسَنَ الصَّبْرَ وَ انْتِظَارَ الْفَرَجِ أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ارْتَقِبُوا إِنِّی مَعَکمْ رَقِیبٌ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ فَعَلَیکمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّهُ إِنَّمَا یجِی ءُ الْفَرَجُ عَلَی الْیأْسِ فَقَدْ کانَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکمْ أَصْبَرَ مِنْکم؛
و چه نیکوست صبر و انتظار فرج، مگر نشنیدهاید گفتار خدا را که فرمودهاست: ” منتظر باشید که من نیز همراه شما از منتظرانم” پس صبر و شکیبایی را پیشه خود سازید که فرج بعد از یاس و نومیدی خواهد آمد. اقوامی که پیش از شما بودند از شما شکیباتر بودند.» (۱)
※ لذا صبر و انتظار در راستای زمینه سازی برای ظهورحضرت مهدی (عج) است؛ که معنایش صبر و مقاومت بر حق واجب و پرهیز از مرز حرام و پایداری در فتنهها و ناملایمات است.
و این همه باز مسیر آزمون و شناسایی شدن مؤمنان واقعی است:
🔅(به خدا قسم آنچه انتظار می کشید و گردنهایتان را به سوی آن دراز می کنید واقع نمی شود مگر بعد از آنکه امتحان شوید و از شما چیزی جز اندک اندک باقی نماند: “آیا پنداشتید که شما را بدون امتحان ترک می کنند در حالیکه هنوز خدا ندانسته که چه کسی از شما مجاهده میکند.)(۲)
تا صابران (اهل مقاومت) و مجاهدان (اهل جهاد) را بازشناسد: (آیات ۱۳۹ تا ۱۴۲ سوره بقره:)
⚜️وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ ﴿١٣٩﴾ إِنْ یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ ۚ وَتِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَدَاءَ ۗ (مقام شاهد بودن بر خلق پس از خلافت الهی) وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ ﴿١۴٠﴾ وَلِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَمْحَقَ الْکَافِرِینَ ﴿١۴١﴾ أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّهَ وَلَمَّا یَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِینَ جَاهَدُوا مِنْکُمْ وَیَعْلَمَ الصَّابِرِینَ. (بقره ۱۴۲)
※ باید دانست که تقیه و صبرِ اقلیتِ مسلمان در دولتهای طاغوت، یکی از شاخههای آن است:
حسن بن شاذان واسطى میگوید: نامه اى به حضرت رضا علیهالسّلام نوشتم و از ناسازگارى و آزار مردم واسط شکایت نمودم. حضرت نوشتند:
🔅 (خداوند از دوستان خود عهد گرفته که در دولت باطل پایداری پیشه سازند؛ بنابراین تو هم به حکم پروردگارت پایداری کن…)(۳)
ا - - - -
۱) کمال الدین، ج۲، ص۶۴۵
۲)کافی، ج۱، ص۳۳۳
۳) کافی، ج ۸، ص۲۴۷
🌐
بیشتر بخوانید
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#امام_زمان علیهالسلام
@hadithnet | معارف حدیث