. ☘️ نشانه‌هاى خدا در آفرينش گياهان (۱) از نگاه قرآن كريم، زندگى نباتات، از جهات مختلف مى‌تواند انديشه مندان را به خالق حكيم جهان، رهنمون گردد 🍃 زوجيّت در گياهان هنگامى كه شارل لينه در اواسط قرن هجدهم كشف كرد در گياهان نيز جنس نر و ماده وجود دارد، اين موضوع، چنان دستگاه مذهبى مسيحيت را خشمگين كرد كه سال ها در اروپا كتاب هاى وى از «كتب ضَلال» به شمار مى‌رفت؛ امّا قرآن در چهارده قرن پيش با صراحت، موضوع زوجيت در جهان گياهان را اعلام كرد و مردم را در مسير خداشناسى به تأمّل در اين آيه توحيد دعوت نمود . ⚜️ ﴿أَوَ لَمْ يَرَوْاْ إِلَى الْأَرْضِ كَمْ أَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ ﴾ * ﴿إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَأَيَةً وَ مَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ ﴾ . آيا به زمين ننگريسته‌اند كه چه قدر در آن از هر گونه، جفت هاى زيبا رويانيده‌ايم. بى‌گمان، در اين، نشانه‌اى است؛ ولى بيشتر آنان، ايمان نمى‌آورند» . شعرا : آيه ۷ ـ ۸ . ▫️ از نگاه قرآن، نه تنها گياهان، بلكه سراسر جهان در گروِ قانون زوجيت عمومى است . : 🔅 چيزهاى دور [و مُتباين‏] را فراهم آورد و ميان نزديك‏ها، جدايى افكنْد تا با جدايى افكندن ميان آنها، به سوى جدا كننده‌‏شان، ره‏نمون شود و با فراهم آوردن آنها نيز بر فراهم آورنده‌‏شان. اين است معناى سخن خداوند متعال كه: (از هر چيزى، دو جفت آفريديم. شايد كه يادآور شويد) . مُؤَلِّفٌ بَينَ مُتَعادِياتِها، ومُفَرِّقٌ بَينَ مُتَدانِياتِها، دالَّةٌ بِتَفريقِها عَلى‏ مُفَرِّقِها، وبِتَأليفِها عَلى‏ مُؤَلِّفِها، وذلِكَ قَولُهُ تَعالى: (وَ مِن كُلِ‏ّ شَىْ‏ءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ) الكافى : ج ۱ ص ۱۳۹ ح ۴ 🔅 خداوند هيچ چيزى را به صورت فردى مستقل و بدون جفت نيافريده است، تا از اين طريق مردم را به خود راهنمايى و وجود خويش را [براى آنان ]اثبات كند ؛ زيرا كه خداوند تبارك و تعالى يكتا و يگانه است و او را دومى نيست تا قوامش به او باشد و حمايتش كند ، امّا مخلوقات، به اذن و مشيّت خدا به يكديگر وابسته اند . و لَم يَخْلُقْ شيئا فَرْدا قائما بنَفْسِهِ دُونَ غَيرِهِ ؛ لِلّذي أرادَ مِن الدِّلالَةِ على نَفْسِهِ و إثْباتِ وجُودِهِ ، فاللّهُ تَباركَ و تعالى فَرْدٌ واحِدٌ لا ثانيَ مَعَهُ يُقيمُهُ و لا يَعْضُدُهُ و لا يَكُنُّهُ ، و الخَلْقُ يُمْسِكُ بعضُهُ بَعْضا بإذنِ اللّهِ و مَشيئَتِهِ . بحار الأنوار : ج۱۰ ص ۳۱۶ ح۱ . 📚 دانش نامه عقايد اسلامی ج۴ ص۲۹۵ @hadithnet | معارف حدیث