. ⫭ وَ ســاسَـــةَ الْـعِــبَــادِ ⫬ ▫️ سياست‌مداران جامعه ⩮ فرازی از زیارت جامعه کبیره ▤ ساسَة: جمع «سائس»، يعنى سياست مدار. ويژگى «ساسةَ الْعِبَاد؛ سياست مداران جامعه»، در شمارِ ويژگى‌هاى سِتُرگ اهل بيت عليهم السلام است. ▿مهم ترين امتياز سياست مكتب امامان عليهم السلام، اتّصال به منبع وحى است كه با سياست‌هاى رايج جهان، تفاوتى اساسى دارد. ▿رويارويى سياست علوى و اُمَوى در روزگار ، تضادّ دو مكتب وحيانى و بشرى را مى نماياند... ◂ سياست اُمَوى سياست، در مكتب اُموى، عبارت است از «تشخيص هدف و به دست آوردن آن از هر راه ممكن»... در واقع، سياست در مكتب اُموى، همان معناى رايج در عرف سياسى حكومت‌هايى است كه بر مبانى ارزشى استوار نيستند و معيار حق و باطل، جهت دهنده آنها در رفتار و تعامل، نخواهد بود... بسيارى از نگاه‌هاى امروزى به سياست، با نگرش معاويه، كاملاً همگون است. او با تكيه بر شعار «المُلْكُ عَقيمٌ ؛ سياستْ نازاست»، با چنگ انداختن به قدرت و حراست از قدرت به دست آمده، حاضر بود به هر كارى دست بزند و هر ناشايستى را انجام دهد و هر نوع ابزار زشتى را به كار گيرد. ◃ سياست علوى سياست در نگاه امام على عليه‌السلام، اداره استوار جامعه بر اساس معيارهاى الهى و حركتى حق مدارانه است. امام عليه السلام مى‌فرمايد: ✧«المُلكُ سِياسَةٌ؛ كشوردارى، سياست است» (۱) و هرگز براى رسيدن به قدرت و حراست از قدرت به دست آمده، هر كارى را روا نمى‌داند؛ بلكه به عكس، توسّل به ابزار نامشروع را حتّى به بهاى از دست دادن قدرت مشروع نيز جايز نمى‌داند. ...در آموزه‌هاى علوى، به كار گيرى شيوه‌هاى نامشروع ...، سياست نيست؛ بلكه خدعه، نيرنگ، و فريب است. از نگاه على عليه‌السلام، حكومت، چيرگى بر دل‌ها و تسخير خِردها و عاطفه‌هاست، نه رام سازى «تن»ها و سلطه بر افراد و چيرگى بر گروه‌ها. ∞...تصرّف دل‌ها، راهى جز استفاده صحيح از شيوه‌ها و راه سپردن بر اساس ارزش‌ها ندارد. سياست‌هاى نامشروع و باطل گرايانه، شايد روزگارى كوتاه، سلطه بيافريند و آن را ادامه دهند ؛ امّا هرگز دوام نخواهند آورد و براى مردم، جز زيان، چيزى نخواهند داشت؛ چرا كه: ✧ لِلحَقِّ دَولَةٌ وَ لِلباطِلِ جَولَةٌ. براى حق، دولتى است، و براى باطل، [تنها] جولانى.(۲) ا - - - - - ۱) غرر الحكم ، ح۱۷ ۲) عيون الحكم و المواعظ، ص۴۰۳، ح ۶۸۱۵ ، تفسیر قرآن ناطق، شرح زیارت جامعه، ص۱۲۱ 📖 مطالعه کتاب تفسیر قرآن ناطق @hadithnet | معارف حدیث