🔹 آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه 🔹
🔸 ترفند ضد انقلاب برای نابودی انقلاب و راه مقابله با آن🔸
شعار شیطان دقیقاً بر ضد عمل اوست. شعار ماندن در بهشت را به انسان میدهد برای اینکه او را از بهشت اخراج کند. علت ابهام قضایا برای انسان، نفهمیدن معنی شعارهاست؛ یعنی مراد شعار را دقت نمیکند. به لفظ شعار توجه میکند و خطا میرود.
امیرالمومنین علی علیه السلام در خطبه 40 نهج البلاغه میفرماید«كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِل» میگوید دقیق شوید در این شعارها. یعنی به این شعارها دقت کن که چه زمانی به تو داده میشود. آنها را تجزیه و تحلیل کن تا معنی آنها را درک کنی.
شیطان مستقیماً بهشت را جای بدی معرفی نمیکند بلکه با وسوسه کردن انسان و خیالات انسان او را از بهشت دور میکند. این نکته فرهنگ ضد انقلاب را بیان میکند و نحوهی برخورد با آن را که چگونه باید برای تداوم انقلاب عمل کنیم. کسی که میخواهد جامعه را به خطر بیندازد بهطور مستقیم عمل نمیکند بلکه سفارش میکند که برای تداوم انقلاب باید چنین کنیم که این حرکت درست نقطه مقابل هدف انقلاب است. در اینجاست که جامعه متوجه خطر شده و دشمن زهرش را میچکاند و در سخن خود میگوید که اگر چنین نکنی انقلاب به خطر میافتد از این رو این یک وسوسه شیطانی است.
«فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطانُ قالَ يا آدَمُ هَلْ أَدُلُّکَ عَلي شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْکٍ لا يَبْلي» پس شیطان او را وسوسه کرد و گفت : ای آدم آیا تو را به درخت جاودانگی وسلطنتی که هرگز کهنه نمی شود هدایت کنم؟
همانطور که میبینیم محتوای شعار بد نیست. ماندن در بهشت که چیز بدی نیست اما به این درخت نسبت شجره الخلد را میدهد که به ما نشان دهد این مصداق است که انسان در آن به خطا میافتد. یعنی مفهوم کلی نیست که انسان در آن میلغزد بلکه مصداق کلی است که لغزنده است.
شجره و درخت اخراج بود اما شیطان آن را درخت خلد و جاودانه میگوید. در کلیات با آدم توافق دارد از این جهت گمشدهی آدم را میشناسد و روی همان گمشده تأکید میکند و میگوید برای رسیدن به این گمشده باید این کار را انجام دهی. کلمه انحرافی در این است که او به آن اشاره میکند و کلیاتش صحیح ولی اشارات و مواردش خطرناک.
@haerishirazi