✅مباحث مهدویت جلسه ۳۴
❓وضعیت مردم درعصرظهورازحیث رفاه اقتصادی چگونه است؟
✅ یکی ازبرنامه های امام مهدی٬پدیدآوردن رفاه اقتصادی درسطح کل جامعه بشری است.درواقع میتوان گفت بخش عظیمی ازعقب ماندگی وکمبودموادغذایی وفقر درمیان مردم به دوعامل بستگی دارد:۱)استعمارگران حاکم برنظام اقتصادی جهان هستند۲)نظام سیاسی حاکم برجامعه که بیشتربه زیان ملتهای خودگام برمیدارندتابه نفع ملتهایشان.درزمان ظهور٬این دوعامل ازسر راه برداشته خواهدشدوعوامل سلطه واستعمارکلا ازبین خواهدرفت.اجرای عدالت برای ازبین بردن روابط ظالمانه بین افراد است تاافرادقوی٬حق افرادضعیف را نخورندوآنهاراازحق خودمحروم نکنند.
پس رفاه اقتصادی بااجرای اصل عدالت اجتماعی وبرپایی قسط امکانپذیر است نیزمیتوان گفت که رفاه وبی نیازی ازمیوه های درخت عدل است.امام به هنگام ظهور٬باتحقق اصول اجتماعی٬همگان رابه زندگی درست ومرفه خواهندرساند.امام صادق(ع:«هنگام ظهورقائم زمین بانورخدایی بدرخشدوشمابه جستجوی اشخاصی برمیآییدکه مالیات وزکات بگیرندوکسی رانمییابیدکه ازشماقبول کندومردمان همه به فضل الهی بی نیازمیگردند.»همچنین پیامبر(ص):«امت من درزمان مهدی به نعمتهایی دست یابندکه بیش ازآن ودرهیچ دوره ای دست نیافته بودنددرآن روزگارآسمان باران فراوان دهدوزمین روییدنی را دردل خودنگه نمیدارد»ویاروایات دیگرهمچون ازامام باقر:«زمین برای قائم مادرهم پیچیده میشودودر زمین جای ناآبادی باقی نمیماند»٬امام باقر(ع):«برای قائم ماگنجهاآشکارمیگردد»پس ازنظررفاه اقتصادی تمام مردم دروضعیت بهتری خواهندبودوعواملی که باعث فقروعقب ماندگی مردمان میشود٬ازبین خواهدرفت.
سوال:کثرت اموال درعصرظهورازچه راهی حاصل میشود؟
پاسخ:چنداحتمال دراین موردوحوددارد:۱)کثرت اموال دردست مردم ازراه معجزه وبه برکت وجودامام زمان درمیان مردم میباشد👈این احتمال ازجهاتی قابل رد است؛الف)اینکه این نظریه خلاف قانون معجزات بوده وقرارنیست همه کارهابامعجزه صورت بگیرد.ب)سعادت انسان که عصرظهورزمینه سازآن است ازراه طبیعی به کمال دست بیابند.ج)سیاق روایات دراین موردبه تشکیل نظامی اقتصادی عادل اشاره داردکه بشرمیتوانددرپرتوآن درآمدزیادداشته باشدواین معنابااعجازسازگاری ندارد.
۲)وفورمال ونعمتهابه جهت گسترش زراعت وتجارت وکشاورزی است.
۳)مال زیادبه جهت دسترسی وسیطره برباغهای بزرگ درعالم باشد👈همان اموالی که درآنجابه شکل غصبی وحرام ونامشروع بوده که درآنجاهانهفته شده است.
❓:درعصرظهور٬وضع مساجد چگونه است؟
✅دردوران ظهور٬دین ومذهب به سوی هدف اصلی خودشان هدایت خواهندشد.ازسطحی نگری وتجمل گرایی و...که مارمذاهب باطل بوده٬دورمیشودوامام باظهورشان به پاکی وآبادی تمام مساجدازتجمل گرایی٬مصرف زدگی٬بخصوص درموسسه هاوسازمانهای مذهبی خواهندپرداخت.لذا امام زمان(عج)به تضییع تمام مساجدتجمل گراوظاهرسازی های بی محتوا٬تشکیلات عریض وطویل به نام دین خواهندپرداخت وآنهاراویران کرده وبه صورت ساده وبی آلایش وبه دورازهرگونه تزئین وتجمل درخواهدآورد.ازامام باقرسوال کردندکه نمازگذاردن درمساجدی که نقش ونگاردارندچگونه است؟امام فرمودند:«اینکارراخوش ندارم ودراین روزگاراین موضوع ضرری به شمانداردمنتهااگرعدالت حاکم گرددخواهیددیدکه دراین امورچگونه عمل میکند»(اشاره به زمان ظهورحضرت مهدی واقداماتی که حضرت درآغازظهوربرای پاککردن مساجدومعابرازتزيین هاوزینتهاخواهدکرد.)
❓آیاحضرت مهدی بعدازظهور٬مسجدالحرام ومسجدالنبی راتغییرخواهندداد؟
✅روایتی ازامام صادق داریم:«هنگامیکه قائم قیام کند٬مسجدالحرام ومسجدالنبی رابه اساس خودبازمیگرداندوهمچنین مسجدنبوی رابه اساس خودبازمیگرداند.»درپاسخ به این روایت بایدگفت که این روایت مرسل بوده وراوی ازمحمدبن حسین نقل میکنددرحالیکه آن راوی مشخص نیست ونمیتوان پذیرفت.بازشیخ طوسی همین روایت رادرکتاب الغیبه آورده است ولی چون درسندآن فردی واقفی که ازدشمنان امام رضا بوده لذانمیتوان پذیرفت.
شیعه علاوه براعتمادبه حضرت مهدی٬ایشان رامعصوم میداند.کسی که طبق روایات فریقین٬سیره ای پسندیده دارندوپس ازظهورزمین راپر ازعدل ودادخواهدکردکسی که چنین اوصافی داردهرگزشکی درعملکرداووجود نخواهدداشت هرچندمسجدالحرام ومسجدالنبی رابنابرمصالحی خراب کرده وبه اساس آن بازگرداند.برفرض که این روایت صحیح باشدممکن است توجیه روایت این باشدکه ازآنجاکه برخی ازنواحی این دومسجدبوسیله سلاطین ستمگروبه جهت ریاودیگراهداف وبامال غصبی وحرام ساخته شده باشندوحضرت به جهت پاکسازی آثارظالمین٬آنهاراخراب کندوبه جای اصلی آنها بازگرداند.
مطابق روایت صحیح مسلم:پیامبر(ص)قصدداشتندکه کعبه راخراب کنندواز نوبناکنندولی به جهت آنکه مردم تازه مسلمان شده بودندواحتمال اینکه خطری بوجودبیایدودشمنان ومنافقان ازاینکارسوء استفاده کنندلذاازاینکارصرف نظرکردند.
لذاوقتی پیامبراین
کاررانکردندپسجانشین حضرت اگربخواهندانجام دهندشایدبه همان منظوری باشد که گفته شد.