⁉️چرا نام امام علی در قرآن نیامده است؟ 🔰این شبهه از سوی مخالفین امامت حضرت علی(ع) مطرح گردیده است تا با طرح آن حقانیت حضرت علی(ع) در مقام را زیر سوال ببرند. 🔅در جواب از این شبهه لازم است بگوییم اینکه نام حضرت علی(ع) در نیامده دلیلی بر عدم حقانیت حضرت علی(ع) نمیباشد. 📒قرآن برای معرفی شخصیت‌های الهی از سه راه استفاده کرده است: ١_ گاهی قرآن فردی را به نام معرفی کند؛ « یَا زَکَرِیَّا اِنَّا نُبَشِّرُکَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ یَحْیَى»(مریم٧) ٢_ گاهی افرادی را با عدد معرفی کند،« و لَقَدْ اَخَذَ اللّهُ مِیثَاقَ بَنِی اِسْرَائِیلَ وَ بعَثْنَا مِنهُمُ اثْنَیْ عَشَرَ نَقِیبًا» (مائده١٢) ٣_بعضی اوقات فرد مورد نظر را با اوصاف یا ذکر داستانی از آنان معرفی کند. داستان پیامبر و حضرت بدون ذکر نام، مویدی بر این مدعاست. ذکر نام علی(ع) از این قسم سوّم است و قرآن مجید بارها به فضایل حضرت علی اشاره کرده است بدون آنکه نامی از آن حضرت بیاورد. مانند: آیه ولایت (مائده۵۵)، آیه مباهله ( آل عمران۶١)، آیه اولى الامر (نساء۵٩)، آیه تبلیغ ( مائده۶٧)، آیه صادقین( توبه١١٩) و... 🔹علاوه بر آن، اگر ذکر نام دلیل بر حقانیت است، نام بسیاری از پیامبران در قرآن ذکر نشده و تنها نام ٢۶ تن ذکر شده است. حال اگر نام پیغمبران در قرآن نیامده است آیا دلیل می شود که آنان پیامبر یا رسول نبوده اند؟ در حالی که قرآن میفرماید: « وَ لَقَدْ ارْسَلْنا رُسُلاً مِنْ قَبْلِکَ منْهُمْ مَنْ قَصَصْنا عَلَیْکَ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَمْ نَقْصُصْ عَلَیْکَ ...»( غافر ٧٨) لذا این که نام حضرت علی(ع) در قرآن نیامده دلیلی بر عدم حقانیت ایشان نیست. ♻️نکته دیگر اینکه قرآن درصدد بیان کلیات میباشد؛ همانطور که امام صادق (ع) در پاسخ به کسانی که این پرسش را مطرح کردند همین پاسخ را فرمودند. ابو بصير گويد: از امام صادق در باره قول خدا «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ - نساء۵٩» پرسيدم، فرمود: در باره على بن ابى طالب و حسن و حسين (ع) نازل شده است (زيرا در آن زمان همان سه نفر از ائمه حاضر بودند)، بحضرت عرض كردم: مردم ميگويند: چرا نام على و خانواده اش در كتاب خدا برده نشده؟ فرمود: بآنها بگو: آيه نماز، بر پيغمبر (ص) نازل شد و سه ركعتى و چهار ركعتى آن نامبرده نشد تا اينكه پيغمبر خود براى مردم بيان كرد و آيه زكاة بر آن حضرت نازل شد و نامبرده نشد كه زكاة از هر چهل درهم يكدرهم است، تا اينكه خود پيغمبر آن را براى مردم شرح داد و امر به حج نازل شد و بمردم نگفت هفت دور طواف كنيد تا اينكه خود پيغمبر براى آنها توضيح داد.... 📚کافی ج١، ص٢٨۶ 🔖اسکن yon.ir/cQn0N 🔸قرآن، کلیات امامت را مطرح کرده است، چنانچه در رابطه با حضرت ابراهیم می فرماید: «اِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ اِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی قَالَ لَا یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ» (بقره،١٢۴) اما درباره مصادیق آن، کار را به پیامبر واگذار کرده است. 🔻پیامبر(ص) در موارد متعددی به نام حضرت علی(ع) تصریح کرده اند. ✨ایشان خطاب به عشیره‌اش فرمودند: «انّ هذا اخی و وصیّی و خلیفتی من بعدی، فاسمعوا له و اطیعوا» 📚تاریخ طبری ج٢ ص٣٢١ 🔖اسکن yon.ir/OC6uh ✨در حدیث پیامبر به حضرت على فرمودند: « أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إِلا أَنَّكَ لَسْتَ نَبِيًّا إِنَّهُ لا يَنْبَغِي أَنْ أَذْهَبَ إِلا وَأَنْتَ خَلِيفَتِي فِي كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي » 📚السنه ج٢ ص۵۶۵ 🔖اسکن yon.ir/Ldjlb ✨در روایتی با سند صحیح در کتب اهل سنت، قرآن و اهل بیت ش را دو خود معرفی کرده است «إِنِّي قد تَرَكْتُ فِيكُمُ الْخَلِيفَتَيْنِ بعدی : كِتَابَ اللَّهِ، وَعِتْرَتِي، وَإِنَّهُمَا لَنْ يَتَفَرَّقَا حَتَّي يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ» 📚السنه ج٢ ص١٠٢١ 🔖اسکن yon.ir/mNWcG ✅بنابراین با توجه به معرفی حضرت علی(ع) در سخنان پیامبر(ص) به عنوان جانشین ایشان، وظیفه مسلمانان مشخص است و جای هیچ گونه اختلافی نیست. اگر فرضاً در قرآن اسم امام را هم تعیین میکرد از کجا که اختلاف دیگری بین مسلمانان ایجاد نمیگشت، و از کجا معلوم که به انکار اصل دین منجر نمیشد و اگر قرآن می فرماید: «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون» (حجر٩) یکی از معانی آن این است که قرآن بگونه ای طراحی شده است که هم راه هدایت را برای حقیقت جویان تبیین مینماید و هم این تبیین را بگونه ای به انجام میرساند که از آسیب دیگران در امان باشد و زمینه را برای تحریف فراهم نسازد و ما معتقدیم که جای دادن آیات مربوط به اهل بیت در بین آیات دیگر توسط پیامبر(ص) درهمین راستا قابل ارزیابی است. ❣کانال حقیقت شیعه👇 🆔 @hagigatshia14