💠تفرقه اهل ایمان ، عامل نکبت قال الله تعالی: ▫️و تَقَطَّعُوا أَمْرَهُمْ بَيْنَهُمْ كُلٌّ إِلَيْنٰا رٰاجِعُونَ.( الانبیاء:۹۳) ▫️و (گروهی از پیروان ناآگاه آنها) کار خود را به تفرقه در میان خود کشاندند. (سرانجام) همگی به سوی ما باز می گردند (و جزای کار خویش را می بینند). 👌نکات: 1- كلمه تقطع ، معناى تقطيع يعنى جدا كردن است. 2- بعضى ديگر گفته اند به همان معنايى است كه از لفظ متبادر مى شود و آن تفرق و اختلاف است. 3- مقصود از آن اين است كه مردم اين امر واحد را كه گفتيم همان دين توحيد است كه انبيا بدان دعوت كرده اند رها كرده با اينكه امرى واحد بود پاره پاره نموده و ميان خود تقسيمش كردند، هر طايفه اى يك قسمت آن را گرفته بقيه را رها كرد يكى وثنى مذهب شد، يكى يهود و يكى نصارى و يكى مجوس و ديگرى صابئى، آن هم با همه اختلافاتى كه در طوايف آنها هست و اين خود نوعى سرزنش و مذمتى است از مردم به خاطر اختلافشان در دين و نافرمانى خدا در پرستش معبود يگانه . 4- و در جمله كُلٌّ إِلَيْنٰا رٰاجِعُونَ بيان مى كند كه اختلافشان در امر دين ناديده گرفته نمى شود بلكه همگى به سوى خدا بازگشت نموده بر طبق اختلافى كه در امر دين كردند سزا داده مى شوند هم چنان كه تفصيل در آيه فَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ اَلصّٰالِحٰاتِ نيز بدان اشاره دارد . 5- اگر جمله كُلٌّ إِلَيْنٰا رٰاجِعُونَ را بدون عطف آورده براى اين است كه اين جمله در واقع جوابى است از سؤالى تقديرى، گويى كسى پرسيده عاقبت اختلافشان در امر دين چه خواهد بود و چه نتيجه خواهد داد در پاسخ فرموده همه به سوى ما بر مى گردند و طبق عملشان مجازاتشان مى كنيم . 6- از ظاهر آیه بر می آید که دلیل این همه اختلاف در میان امت ها خود مردم هستند نه رهبران آنها. لذا اتهام به کوتاهی انبیاء در هدایت گری مردم و یا ناکارآمدی خود دین در هدایت وایجاد تفرقه سخنی باطل است. 7- ( وَ تَقَطَّعُوا أَمْرَهُمْ بَيْنَهُمْ ) كارشان به جايى رسيد كه در برابر هم ايستادند،و هر گروه،گروه ديگرى را لعن و نفرين مى كرد و از او برائت و بيزارى مى جست،به اين نيز قناعت نكردند به روى همديگر اسلحه كشيدند و خونهاى زيادى را ريختند،و اين بود نتيجه انحراف از اصل اساسى توحيد و آئين يگانه حق. 8- جمله تقطعوا كه از ماده قطع مى باشد به معنى جدا كردن قطعه هايى از يك موضوع به هم پيوسته است،و با توجه به اينكه از باب تفعل آمده كه به معنى پذيرش مى آيد مفهوم جمله اين چنين شود:آنها در برابر عوامل تفرقه و نفاق تسليم شدند،جدايى و بيگانگى از يكديگر را پذيرا گشتند، به يكپارچگى فطرى و توحيدى خود پايان دادند و در نتيجه گرفتار آن همه شكست و ناكامى و بدبختى شدند 9- و در آخر آيه اضافه مى كند اما همه آنها سرانجام به سوى ما باز مى گردند ( كُلٌّ إِلَيْنٰا رٰاجِعُونَ ) اين اختلاف كه جنبه عارضى دارد برچيده مى شود و باز در قيامت همگى به سوى وحدت مى روند،در آيات مختلف قرآن،روى اين مساله زياد تاكيد شده كه يكى از ويژگيهاى رستاخيز برچيده شدن اختلافات و سوق به وحدت است: در آيه 48 سوره مائده مى خوانيم إِلَى اَللّٰهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُمْ بِمٰا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ : بازگشت همه شما به سوى خدا است و شما را از آنچه در آن اختلاف داشتيد آگاه مى سازد اين مضمون در آيات متعددى از قرآن مجيد به چشم مى خورد و به اين ترتيب آفرينش انسانها از وحدت آغاز مى شود و به وحدت باز مى گردد. ✍️ محمد علی فتحی 👇 🆔 @hajfathi_ir