جریان‌شناسی آثار گیرمو دل‌تورو 🔰 نسخه شیطان‌پرستانه‌ برای رسیدن به سعادت! 👤 🔸گیِرمو دِل‌تورو (Guillermo Del Toro) فیلمساز مشهور مکزیکی است که تا به حال سه بار برنده جایزه اسکار و سه بار هم موفق به دریافت جایزه بفتا شده است. می‌توان گفت دل‌تورو معروف‌ترین کارگردان فانتزی‌ساز از نوع وحشت در‌هالیوود است. 🔸دل‌تورو در تولید فیلم‌های زیادی مشارکت داشته است و ما صرفا به فیلم‌هایی که خودش مستقیما آن را ساخته است، می‌پردازیم.فیلم «میمیک» به دلیل برائت دل‌تورو از این فیلم در یادداشت مورد بررسی قرار نگرفته است. 🔸در بحث جریان‌شناسی آثار باید دقت کنیم که هنر عرصه ناخودآگاهی است و لازم نیست هنرمند در مصاحبه‌ها مطالبی که از فیلم به صورت روشمند استخراج می‌شود را تایید کند. حتی ممکن است فیلمساز در مصاحبه به دلایل مختلف سیاسی یا شخصی، اثر خود را طوری معرفی کند که اصلا با پیام‌های اثر هماهنگ نیست. به همین علت شناخت افکار دل‌تورو از آثارش به معنی شناخت جهان تفکری وی و نَقب زدن به عرصه ناخودآگاه است و این یعنی شناخت جنبه‌هایی از شخصیت فیلمساز که شاید خودش هم به صورت خودآگاه از آن مطلع نباشد. 🔸در «هزارتوی پن»، اوفلیا با یک موجود غیبی که نمایانگر خدایان یا شیاطین اسطوره‌ای است، پیوند دوستی برقرار کرده و با کمک پن یا فاون، به رستگاری و تثلیث اسطوره‌ای، نائل می‌شود. در «شکل آب» هم تقریبا همین داستان در قالب دیگری، تکرار می‌شود. 🔸دل‌تورو در آثار دیگرش از جمله سریال «دگردیسی» و مینی سریال «قفسه عجایب» هم ورود شیاطین و موجودات ماورایی به این جهان را به تصویر کشیده و دریچه‌های جهان شیاطین در این آثار سریالی به این جهان باز می‌شود. مثلا قسمت اول مینی سریال قفسه‌های مرگ در مورد ظهور شیطانی شبیه کاتولو، خدا/شیطان اسطوره‌ای لاوکرفت است. 🔸به صورت کلی جهان‌های موازی یا غیبی در آثار دل‌تورو، دو ویژگی مهم دارد. اول اینکه این جهان کاملا ملموس و این جهانی است، یعنی دل‌تورو زندگی دنیوی انسان‌ها را در پیوند با ماوراء ماده می‌داند و به نوعی متافیزیک را فیزیکی می‌کند. 🔸در آثار دل‌تورو، قهرمان فیلم کسی است که یا خودش یکی از شیاطین است، یا پیوندی با شیاطین پیدا می‌کند. در «پسر جهنمی» منجی جهان پسر شیطان است، در «کرونوس»، عیسی در رستاخیزش تبدیل به یک خون‌آشام می‌شود، یا در ستون فقرات شیطان، یک روح سرگردان با چهره‌ای کریه و ترسناک، به انسان‌ها کمک می‌کند. در آثار دیگری مثل شکل آب و هزارتوی پن هم شاهد ارتباط شخصیت اصلی داستان با شیاطین و رسیدن به رستگاری به مدد کمک شیاطین، هستیم. 🔸البته در بعضی از فیلم‌ها مثل «لبهٔ تیغ»، «دگردیسی» یا «کوچهٔ کابوس» هر چند شیاطین دست برتر را دارند، اما انسان‌ها سعی بر حل مسئله داشته و قهرمان در این آثار انسان‌پرستانه و اومانیستی پرداخت شده است. 🔸در مجموع می‌توان گفت دل‌تورو کارگردانی مؤلّف و صاحب تفکر است، تفکری خطرناک که البته همان چیزی است که دار و دستهٔ‌هالیوود آن را برای انسان‌های عصر جدید، لازم می‌داند. چرا که امروز در پسامدرنیته، بشریت بیش از پیش نیاز معنوی خود را احساس می‌کند و به همین دلیل شاهد انفجار فرقه‌ها و ادیان نوظهور خصوصا در کشور‌های غربی، هستیم. در آثار مختلفی از جمله هری پاتر، ونزدی، انیمه شبدر سیاه و...‌، قدرت مساوی با جادو قرار داده شده و این‌طور القاء می‌شود که جادوگر یعنی انسان کامل و اگر کسی سراغ جادو یا ارتباط با شیاطین نرود، طبیعتا به کمال معنوی هم نخواهد رسید. https://kayhan.ir/001DlS 🇵🇸✌️🇮🇷جنبش مردمی حلال‌زاده‌ها 🏴  @HalalZadeha