بسم الله الرحمن الرحیم
❓ سؤالاتِ مشاوره
#حلقه_ثالثه / تعریف علم اصول
۱. با توجه به مطالب مطرح شده در بحث
#تعریف علم اصول به موارد زیر پاسخ دهید:
الف) مرحوم مظفر به تبع مرحوم نائینی در کتاب
#اصول_الفقه برای حل مشکل خروج
#اصول_عملیه از تعریف فرمودند مراد از
#حکم در تعریف، اعم از
#واقعی و
#ظاهری است. این جواب را با جواب مطرح شده در کتاب مقایسه کرده و توضیح دهید کدام جواب بهتر است؟
ب) مرحوم شیخ در کتاب
#رسائل (ج ۳، ص ۱۸) به اصولی بودن
#استصحاب و سائر اصول عملیه اشکال کردند و آن را با
#لاحرج و
#لاضرر مقایسه کردند آیا با توجه به مطالب کتاب میشود به ایشان پاسخ داد؟
ج) آیا تعریف مختار کتاب اصولی نبودن قواعد
#منطقی و
#رجالی را توجیه میکند؟
د) آیا میشود از تعریف
#مشهور اینگونه دفاع کرد که تعبیر به قاعده ما را از اضافه کردن قید
#اشتراک بینیاز میکند؟ (به خاطر این که کلی بودن در دلِ معنای قاعده وجود دارد و بر اموری مثل «ظهورِ کلمه صعید» صادق نیست.)
۲. در کلام بعضی بزرگان (محاضرات، ج ۱، ص ۵) برای خروج
#قواعد_فقهیه از تعریف علم اصول آمده است: «استفادهی حکم شرعی به واسطه
#مسأله_اصولی از باب
#استنباط و
#توسیط است؛ امّا در قواعد فقهیه، از باب
#تطبیق است.» این پاسخ با جواب مطرح شده در کتاب چه تفاوتی دارد؟
@halqat