بسم الله الرحمن الرحیم 🏴علی بن ابی طالب علیه السلام از آغاز خلافتِ خویش برای مردم ، شیوه ای را عرضه داشت که 🏴پیامبر صلی الله علیه و آله آن را ترسیم نموده و دین بی هیچ تبعیضی ، در پرتو اصل مساوات ، برای خلیفه همان حقوقی را می‌شناخت که برای دیگران پذیرفته بود : ای مردم ، من تنها یکی از شمایم ، همانی دارم که شما دارید و بر من همان است که بر شما است شما را به شیوه پیامبرتان می‌خوانم و مجری آنی هستم که بدان فرمان یافته ام . این ، حاکمیت قانون است و قانون ، همان شریعتی است که بر محمد پسر عبدالله صلی الله علیه و آله صلی الله علیه و آله نازل شده و از گذرِ آن ، علی علیه السلام ، مساواتی فراگیر را می‌بیند . حمایت از حقوق ، تکلیفِ حاکم است و کسی بر دیگری در این حقوق برتری ندارد . پاداش مصاحبت با رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز در آخرت و در نزد خدا است و در بیت المالِ مسلمانان نیست . حضرتش با این سخن ، اشاره به کسانی از اصحاب دارد که خواهان تبعیض و بهره مندی بیشتر از بیت المال و ادامه وضع حاکم در زمان عثمان بودند . می‌فرمودند: ای مردم ... مباد فردا ، کسی از شما ، از آنان که فریبِ دنیا خورده و زمینها و ثروت‌ها صاحب شده و نهرها گشوده و اسبها سوار شده و غلامان و کنیزان داشته ، در برابر منعِ آنچه از آن برخوردار بوده بگوید : پسر ابوطالب ما را از حقوقمان محروم کرد . بدانید هر یک از مهاجران و انصار ، از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله که بر آن است که به خاطر مصاحبتش با پیامبر ، برتری ای بر دیگری دارد ، [ بداند ] که آن برتری ( حق / سهم ) ، نزدِ خدا و ثواب و پاداشش بر خدا است . بدانید هر که خدا و رسول او را پاسخ گفته ، آیینِ ما را راست شمرده ، به دینِ ما درآمده و رو به قبله ما دارد ، سزاوار برخورداری از حقوق و حدود اسلام است . او در این سخن ، موالی را مورد اشاره قرار داده ، حقوق برابرِ آنان با همگان را ، از جمله اصحاب و به ویژه در برخورداری از بیت المال یادآور می‌شود . او اصلِ مساوات را از مهم ترین پایه‌های نظام اسلامی یا بنیانی می‌دانست که حقوق و آزادی‌های بندگان ، بر آن نهاده است . هرگز راضی نشد از این اصل به اندازه سرانگشتی بگریزد ، هر اندازه سختی ها ، بسیار می‌شد و پی آمدها و دشمنی منافقان سخت تر می‌گشت ، که آنان به خشم آمده و در برابر یکسانیِ بهره مندی از بیت المال ، موضع گرفته بودند . امام علیه السلام ، با همین نگرش ، فرمان داد همه آنچه در دوره پیش از بیت المال خارج شده بود ، بازگردد و این ، تصمیم و فرمانی بود که پیداییِ مخالفتی تُند را از سوی آنان که به خوردن حق نیازمندان و تعدی به آزادی‌های آنان از این راه عادت کرده بودند ، موجب شد . 📚 الامام علیّ بن ابی طالب و تجربة الحکم ✍ دکتر حسن الزین نویسنده ، ترجمه امیر سلمانی رحیمی . لعنت برظالمین بحق محمد وآل محمد 【الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج】 ألـلَّـھُـمَــ ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِـڪْ ألْـفَـرَج با معرفـے کانال همسران بهشتی به دوستان خود در ثواب نشر مطالب سهیم باشید.... http://eitaa.com/joinchat/2125922307C9dc10bacde