🌷بسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
💠فضائل امیر المؤمنین علی علیه السلام از کتب
#شیعه_و_سنی 💠
#پيرامون_فرزندان_حضرت (ع): 🌸🌸🌸
#بخش_هفدهم
متقدّم ما مى گويد: «از روشن ترين دلايل امامت، آن است كه خداوند عزّ و جلّ، نشانه پيامبر (ص) را آن قرار داد كه داستان پيامبران (ع) گذشته را نقل مى كرد، و از تورات و انجيل و زبور بى آن كه ظاهرا كتابت بداند يا مسيحى يا يهودى اى را ملاقات كرده باشد آگاهى كامل داشت و اين از بزرگ ترين معجزات حضرت (ص) بود. » او پس از اشاره به علم لدنى امامان مى گويد: «نيز گروه امامان (ع) چنين است سنّت شان در علم كه هر گاه از حلال و حرام پرسيده شوند بى آنكه از كسى آموخته باشند پاسخ هايى يكسان مى دهند. كدام دليل قوى تر از اين بر امامت ايشان. و ديگر آن كه پيامبر (ص) آنها را نصب كرده و تعليم داده و علم خود و پيامبران پيش از خود را بديشان سپرده است. آيا معمولا ما كسى را مى بينيم كه همچون محمّد بن على و جعفر بن محمّد (ص) بى آنكه از كسى بياموزند چنين افاضاتى داشته باشند؟. » بنگريد به: 📚علم اليقين ۱/ ۴۱۴- ۴۱۳. فيض كاشانى در همان مأخذ/ ۴۱۳ مى گويد: «اين روايت و امثال آن در كتب عامّه، فراوان آمده است، و در نزد ما با نصوص واضح و آشكار و مفصّل به چنان تواترى رسيده كه هيچ گونه ترديدى در آن راه ندارد. هر يك از امامان (ع) به امام بعدى تصريح كرده است و امامت او و نام و وصفش را به آگاهى اصحابش رسانده است، و پاكى و صداقت همه آنها نزد تمامى معتبران مسلمان، اثبات شده است، و اين از نخستين دلايل حجيّت شخص آن هاست براى كسانى كه در فضل و وضع آنها اختلاف يافته اند. نيز عصمت آنها و ولايت الهى آنها نزد ما ثابت است، و شرافت و فضيلت و حجيّت آنها با كندو كاو در آثار و معارفشان چنان هويدا مى گردد كه ديگر جايى براى ترديد باقى نمى ماند. » شيخ قندوزى حنفى در ينابيع المودّة ذيل روايت پيامبر (ص) كه فرمود: «بر شما باد سنّت من و خلفاى راشدين» چنان كه در خلاصة 📚عبقات الانوار ۲/ ۳۵۸- ۳۵۷ از او نقل شده است مى گويد: «احاديثى كه دلالت بر آن دارد شمار جانشينان پس از پيامبر (ص) دوازده تن هستند از طرق فراوان، شهرت يافته است و با شرح زمان و تعريف كون و مكان دانسته مى شود كه مقصود پيامبر (ص) از حديث خود چنين است: دوازده امام از اهل بيت و عترت او. چه، امكان ندارد اين حديث بر اصحاب جانشين او حمل گردد كه شمارشان از دوازده كمتر است، چنان كه نمى شود آن را بر سلاطين اموى حمل كرد كه شمارشان از دوازده بيش تر است و جز عمر بن عبد العزيز آشكارا ستم مى كرده اند و از بنى هاشم هم نبوده اند، 📚ترجمه كشف اليقين، ص: ۳۲۴ _________ _ زيرا پيامبر (ص) در روايت عبد الملك بن جابر فرموده است همه آنها از بنى هاشم هستند، و مسكوت گذاشتن اين سخن پيامبر (ص) اين روايت را تقويت مى كند، زيرا آنها خلافت بنى هاشم را دوست نمى داشتند،....
#ادامه_دارد