✅ 🐑 توجّه به سنّت مؤکّد قربانی کردن در روز عید قربان (2) 4) قربانی کردن از طرف اولیای دین ضَحَّى رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله بِكَبْشَيْنِ، ذَبَحَ وَاحِداً بِيَدِهِ فَقَالَ: اللَّهُمَّ هَذَا عَنِّي وَ عَمَّنْ لَمْ يُضَحِّ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي، وَ ذَبَحَ الْآخَرَ وَ قَالَ: «اللَّهُمَّ هَذَا عَنِّي وَ عَنْ مَنْ لَمْ يُضَحِّ مِنْ أُمَّتِي». وَ كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام يُضَحِّي عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله كُلَّ سَنَةٍ بِكَبْشٍ فَيَذْبَحُهُ، وَ يَقُولُ: «بِسْمِ اللَّهِ وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ حَنِيفاً مُسْلِماً وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ، إِنَّ صَلَاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيَايَ وَ مَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ،  اللَّهُمَّ مِنْكَ وَ لَكَ»، ثُمَّ يَقُولُ: اللَّهُمَّ هَذَا عَنْ نَبِيِّكَ، ثُمَّ يَذْبَحُهُ وَ يَذْبَحُ كَبْشاً آخَرَ عَنْ نَفْسِهِ. (من ‏لايحضره ‏الفقيه، ج2،ص489) رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله دو قوچ قربانى كرد. يكى از آنها را به دست خودش ذبح نمود، و هنگام ذبح عرض کرد: « اللَّهُمَّ هَذَا عَنِّي وَ عَنْ مَنْ لَمْ يُضَحِّ مِنْ أُمَّتِي» ؛ یعنی بارالها این قربانی از جانب خود و از جانب هرکسی از امّت من است که قربانی نکرده است. و امير المؤمنين عليه السّلام هر سال يك قوچ از جانب رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله قربانى مي كرد، و عرض می کرد: «بِسْمِ اللَّهِ وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ حَنِيفاً مُسْلِماً وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ، إِنَّ صَلَاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيَايَ وَ مَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ،  اللَّهُمَّ مِنْكَ وَ لَكَ»، و سپس مي گفت: « اللَّهُمَّ هَذَا عَنْ نَبِيِّكَ» ؛ یعنی بارالها، این قربانی از طرف پیامبر توست. به دنبال این قربانی، حضرتش قوچ ديگرى را از جانب خود ذبح مي نمود. توصیه می شود به نیابت از مولایمان حضرت صاحب الزّمان علیه السلام قربانی کنیم. 5) مصارف گوشت قربانی كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ وَ أَبُو جَعْفَرٍ علیهماالسلام يَتَصَدَّقَانِ بِثُلُثٍ عَلَى جِيرَانِهِمْ، وَ بِثُلُثٍ عَلَى السُّؤَّالِ، وَ بِثُلُثٍ يُمْسِكَانِهِ لِأَهْلِ الْبَيْتِ. (من ‏لايحضره‏ الفقيه، ج2،ص493) حضرت سجّاد و حضرت باقرعليهما السّلام، یک سوم قربانى را به همسايگان، یک سوم ديگر را به سائلان، و یک سوم دیگر را براى خانواده نگاه مي داشتند. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله: إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ هَذَا الْأَضْحَى لِتَشْبَعَ مَسَاكِينُكُمْ مِنَ اللَّحْمِ فَأَطْعِمُوهُمْ. (وسائل ‏الشيعة، ج14،ص205) رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: همانا خداوند عید قربان را قرار داد تا مساکین شما از گوشت قربانی، سیر شوند، پس به آنها اطعام کنید. 6) جواز شریک شدن در سنّت قربانی مرحوم علامه مجلسی در «زادالمعاد» می نویسد: «از جمله احکام این عید، قربانی است، و آن، سنّت مؤکّد است و بعضی از علما واجب دانسته اند، اگر قدرت بر آن داشته باشند ... از برای پدر و مادر و اولاد و خویشان که مرده باشند، قربانی کردن خوب است، و اگر از برای حضرت رسول صلّی الله علیه وآله و ائمه علیهم السلام قربانی کند، ظاهرا خوب است ... اگر جمعی قادر نباشند که هریک قربانی جدا بکنند، جایز است که با یکدیگر شریک شوند تا هفت نفر، بلکه هفتاد نفر.» (زادالمعاد، ص322) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»