💠 در آیه "وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا" مقصود از حبل الله عترت و قرآن است اما برای تمسک گرفتن از این دو شرط دارد شرط اش این هست که به صورت دسته جمعی باشد اگر به صورت جمعی متمسک شدیم و بعد از آن متفرق نشدیم به "فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ" خواهیم رسید نکته ظریف که در اینجا هست و حضرت آقا در طرح کلی اندیشه اسلامی با ذکر مثال کشتی از آن یاد می کند اهمیت جمعی بودند است اگر ما در یک کشتی قرار داشته باشیم که هدف آن به سمت تمدن اسلامی است حتی اگر فرد یا افرادی در آن کشتی باشند و خطاهای انجام بدهند تا زمانی که جهت گیری به سمت تمدن هست برای جمع مسئله ای پیش نمی آید و بهتر از آنکه فردی با اعمال صالحی در کشتی قرار بگیرد که جهت گیری به سمت غیر از تمدن اسلامی است. نکته این هست که هر چقدر جمعی حرکت کنیم موفق تر خواهیم بود تا اینکه بخواهیم به صورت فردی عمل کنیم. اگر به صورت جمعی و بدون تفرقه به حبل الله متمسک شدیم به نعمت الهی که "فالف بین قلوبکم" هست خواهیم رسید. فالف بین قلوبکم می تواند زمینه تحقق خیر امه در آیه "كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ" باشد. امه با ناس متفاوت هست. امه جمعی هست که باید شکل گیرد تا عموم مردم را به معروف دعوت کند در صورتی که خیر امه شکل بگیرد می توان دعوت به معروف کرد. و هر چقدر این امه شکل گیرد ادامه مسیر فراهم تر می شود. در عید غدیر عهد اخوتی که بسته می شود برای امه سازی است که بشود جامعه را دعوت کرد. 📝 یادداشتی از جلسه حاج آقا دسمی 🔶🔸🔸 📚کانال مدرسه حرکت @harekatac