🔰 زن اگر مجاهد باشد
✍ مهدیه منافی
1⃣ وقتی از جهاد میگوییم، جهاد نظامی به ذهن میآید و وقتی از جهاد «زنان» میگوییم، آن حدیث مشهور به یاد میآید.
اما جهاد بیش و فراتر از اینهاست. نه محدود به عرصهی نظامی است نه جامعه، نه خانواده. بلکه هرکسی در هرجایی «مؤمن» بود و «مهاجر» بود (آفاقی و انفسی) و خود و مالش را «در راه خدا» خرج کرد، مجاهد است.
و جهاد، اعم از جهاد اصغر، جهاد اکبر و جهاد کبیر، در مقابله با دشمن تعریف میشود. چه این جهاد در مقابله با نفس اماره باشد، یا دشمن بیرونی یا مقابله با قواعد کفار.
🔹 عرصهی مجاهدت همین قدر وسیع است و همین قدر نامحدود.
🔹 کافیست نسبت خودمان را با خدا، رسول و مسیرش مشخص کنیم که اگر در این راه بودیم مجاهدیم. فرقی نمیکند زن باشیم یا مرد، جوان باشیم یا پیر، مجرد باشیم یا متأهل.
2⃣ وقتی از حضرت خدیجه میگوییم کم مانده فمینیستها بگویند او یک زن فمینیست ثروتمند بود که به لحاظ مالی در زندگی مستقل بود. اما آیا حضرت خدیجه آنیست که این گروه میگویند و تعریف میکنند؟
قطعا و حتما خیر. زیرا در بستر و نگاه فمینیستی نه ایثار معنی دارد نه مجاهدت و نه بذل مال در مسیر خدا و همهی این مفاهیم در نگاه و منطق الهی است که واجد معنا میشود. اساساً برای حضرت خدیجه سلام الله علیها نه مال موضوعیت داشت نه استقلال اقتصادی؛
🔹 آنچه برای او مهم بود نسبتش با خدا و رسول و دادن تمام موجودیاش در این راه بود. او طبق آیه ۷۲ سوره انفال «جاهدوا باموالهم و انفسهم فی سبیل الله»، با «نفس» خود جهاد کرد وقتی زنان مدینه او را طرد کردند، وقتی در شعب ابی طالب با بیشترین سختیها با پیامبر و اهداف او همراهی کرد و تمام مال خود را داد برای مسیر و هدفی که به او ایمان داد.
حتی اگر حضرت خدیجه ثروتمند هم نبود، تمام دارایی و موجودی خود را در اسلام خرج میکرد و میتوان گفت جهاد اگر به قامت انسان در بیاید، قطعا مهمترین مصداقش حضرت خدیجه است.
🔹 اگر هرانسانی، زن یا مرد، هنر این را داشته باشد باشد تا خود و تمام موجودیش را کم یا زیاد برای خدا خرج کند و خود را به خدا بفروشد مجاهد است و بیشترین سود را خواهد داشت چون با کسی معامله کرده که تمام عالم از اوست که «اِنَّ اللهَ اشتَریٰ مِنَ المُؤمِنینَ اَنفُسَهُم وَ اَموالَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الجَنَّة» (توبه ۱۱۱)
instagram.com/p/CcddzX6oBib
t.me/momenaatmedia/27
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡
@Hasanabbasi_students