🔹نوع برخورد نظام اسلامی با خواص🔹 موضع نظام اسلامی در قبال اشراف و بزرگان جامعه که برخلاف مؤمنان، کمک و یاری‌شان به نظام اسلامی کمترین، و هزینه‌هایی که برای نظام تولید می‌کنند، بیشترین است (بحار الانوار، ج۶۴ ص ۳۱۱)، بسیار اهمیت دارد. 🔹مشی اشراف برخلاف سیره ی انبیا🔹 کلمه‌ی ،ملأ به معنای اشراف و بزرگان قوم است که بر یک رأی و نظر اجتماع دارند (مفردات ص۷۷۶) این طبقه از افراد اجتماع را از این نظر ملأ گفته‌اند که هیبت آنان، دلها، و زینت و جمالشان، چشم‌ها را پر می‌کند. آنان هرگز توقع ندارند کسی در قبال ایشان بایستد و به روششان اعتراض کند، و اگر با چنین تقابلی مواجه شوند به طرفشان نسبت گمراهی و ضلالت می دهند (ترجمه المیزان، ج۸، ص۲۱۹). آنان، با بیداری مردم، منافع خود را در خطر می‌بینند و مذهب حق را مانعی بر سر راه هوسرانی‌ها و هوس بازی‌های خویش می‌دانند (تفسیر نمونه، ج ۶، ص ٢٢). آری دعوت انبیا، همیشه بر خلاف جریان مادی و مخالف برنامه‌ی ماده‌گرایی‌ست. ماده گرایان در همه‌ی امور و برنامه‌ها دیگران را به فعالیت و پیشرفت در جهت دنیوی دعوت می‌کنند و هر گونه افتخار و بزرگی و عنوان را در این جهت می‌دانند؛ ولی انبیا مأمورند که مردم را به جهت روحی و معنوی انسانی دعوت کنند و تعلقات دنیوی مردم را به کمترین حد برسانند. آدمی باید بداند که علایق مادی برای تأمین زندگی ظاهری دنیوی و زندگی دنیوی هم برای به دست آوردن زندگی روحی‌ست که در وجود انسان اصالت دارد و برای همیشه باقی خواهد ماند (تفسیر روشن، ج۸، ص۳۹۳). تاریخ، خوی استکباری اشراف و بزرگان در مقابل انبیا را همیشه مشاهده کرده و بدان شهادت می‌دهد. برای مثال اشراف بنی اسرائیل از پیامبر خود درخواست زمامدار کردند و وقتی طالوت برای فرماندهی معرفی شد از دستورهای او سر پیچیدند (بقره /۲۴۶-۲۵۲) یا اشراف قوم نوح(ع) که روبه روی پیامبرشان ایستادند و او را گمراه خواندند (اعراف/ ۶۰) یا اشراف قوم هود این که پیامبرشان را سفیه و دروغگو خواندند (اعراف / ۷۳-۷۹) یا اشراف قوم صالح(ع) که بدو کافر شدند و ناقه‌اش را پی کردند (اعراف/ ۷۹_۷۳) یا اشراف قوم شعیب الله که او را به اخراج از سرزمین خود تهدید کردند (اعراف/۸۵-۹۳) یا اشراف قوم فرعون که موسی(ع) را ساحر نامیدند (اعراف/۱۰۹) و او را به مقابله با پیامبر خدا تشویق کردند (اعراف/۱۲۷) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐تلگرام https://t.me/man_kazemi 🌐ایتا https://eitaa.com/mansouron