♦️کعبه و رمز گشایی ظهور
👈ایام حج و در کنار کعبه، قیامتی برپاست.
⁉️آیا این رخداد، پیامی ندارد؟ آیا این عظمت و جلوهنمایی، حاصل رغبت عمومی به این خانه نیست؟
⁉️وقتی عظمت نماد توحید به رغبت آحاد مسلمین است، آیا ظهور و جلوه نمایی امامی که نه تنها خود نماد
#توحید، بلکه جاری کننده حقیقت توحید در کل هستی است[1] نیازمند رغبت و استقبال همه مسلمانان نیست؟
⁉️آیا این
#کعبه است که به دور مردم میچرخد و یا این که برعکس است؟
⁉️به راستی شأن امام چیست؟ آیا او باید به سراغ فرد فرد انسانها رفته و از آنها تمنای
#رغبت به خویش کند، یا این که این مردم هستند که باید با اشتیاق و روی آوردنی فراگیر، امامت حضرت مهدی عج را به تجلی درآورند و
#ظهور جایگاه وی را سبب شوند؟
✅این شباهت کعبه و امام، حیرت انگیز است و از همین روست که حضرت
#زهرا س از رسول مکرم اسلام ص نقل فرمود: «مثل الإمام مثل الکعبة إذ تؤتى و لا تأتی؛[2]مثل امام همچون کعبه است که به سویش روی میآورند و او به سوی کسی نمیشتابد».
✅البته قطعاً مراد این نیست که حضرت مهدی ناظر بر مسلمین نبوده و در فتنهها دستگیر آنان نخواهد بود که او همچون پدری مهربان است، زیرا امام
#رضا ع در وصف امام فرمود: «امام، همدمی رفیق و پدری مهربان است»[3] و در روایتی از خود امام مهدی نقل شده که ایشان فرمود: «ما در رعایت حال شما کوتاهى نمىکنیم و یاد شما را از خاطر نبردهایم و اگر جز این بود، از هر سو گرفتارى به شما رو مىآورد و دشمنانتان، شما را از میان مىبردند»[4] ؛ بلکه سیطره اسلام با همه ابعادش بر کل جوامع و متحول شدن دنیای ظاهری مردم، تنها با ظهور بُعد
#امامت و رهبری سیاسی و
#حکومت آن حضرت میسر خواهد بود و این امر جز با میل فراگیر همه مردم نزدیک نخواهد شد که: «إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَةٍ کَرِیمَةٍ...؛[5]
🔸پینوشت:
[1]. اشاره به این روایت امام صادق ع که: «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ لَا یَبْقَى أَرْضٌ إِلَّا نُودِیَ فِیهَا شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ»؛ نور الثقلین، ج1، ص 362.
[2]. کفایةالأثر، ص 198.
[3]. الکافی، ج1، ص198.
[4]. «إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکُمْ وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَکُمُ الْأَعْدَاء»؛ الاحتجاج، ج2، ص 495.
[5]. الکافی، ج3، ص424.
حجتالاسلام
#حسن_ملایی
🌍
@hasanmollaey