خلفای دوازده گانه ⁉️ 📚 روایاتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در مصادر حدیثی مکتب خلفا آمده است که تعداد سرپرستان امت را دوازده تن اعلام می دارد، بدون ذکر نام هایشان. 📄 مثلا متن یکی از روایت ها چنین است : «همیشه و همیشه دین باقی خواهد ماند تا هنگام برپاشدنِ رستاخیز، مادامی که بر شما دوازده خلیفه باشند که همه ایشان از قریش هستند.» 📎 این روایت را جابر بن سمره نقل کرده است و در کتاب هایی همچون صحیح مسلم و صحیح بخاری و سنن ابی داوود و سنن ترمذی و مسند احمد آمده است. 🟡 مسأله اول این است چگونه از میان اینهمه خلیفه، دوازده تن بشماریم که تا زمانی که بوده اند، دین برقرار بوده است؟ 🔴 مسأله دوم اینجاست که چگونه یک گروه دوازده نفری پیدا کنیم که از زمان پیامبر تا زمان برپایی قیامت، خلافت کنند و طی این دوران، دین برپا باشد ⁉️ ⬇️⬇️ ⬇️⬇️ ⬇️⬇️ ⬇️⬇️ 📣 دانشمندان مکتب خلفا درباره مسأله اول، سخت سرگردان شده اند و راه حل های مختلفی ارائه داده اند.🤔 ⬅️ برخی خواسته اند دوازده خلیفهٔ عادل بشمارند. برخی، صحابه را از فهرست خارج کرده اند و تا آخرین نفر از امویان را داخل کرده اند. برخی، از ابوبکر تا ولیدِ مروانی را برشمرده اند. برخی گفته اند مقصود، خلفایی است که مسلمین برآنان اتفاق کرده باشند. برخی از آنها گفته است: معنایی برای این حدیث نمی دانم! و برخی از آنها گفته است: دوازده، تعدادِ حداقل است و هر تعداد که باشند منافاتی با حدیث نخواهد داشت! 😊 🔴 هیچکدام از این حدس ها نتوانسته مسأله دوم را پاسخ دهد. چگونه دوازده خلیفه بشماریم که تا قیامت خواهند بود همانطور که دین تا قیامت خواهد ماند؟ 💎 علامه پس از نقل توجیهاتی که دانشمندان مکتب خلفا آورده اند، می فرمایند: ☀️ «این حدیث به روشنی، برپایی دین تا قیامت را نوید می دهد و همدوش آن، خلافت دوازده تن خلیفه را اعلام می دارد. به این معنا که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تصریح می فرماید که دین من تا قیامت می ماند؛ و این مدت، عصر خلافت دوازده تن خلیفه است که باید حداقل عمر یک تن از این خلفا آنچنان طولانی باشد که عصر خلافت او امکان همدوشی با این زمان بسیار طولانی را داشته باشد.» ✅ تعداد خلفا در عدد دوازده منحصر است همانطور که پیامبر به عبدالله بن مسعود فرمودند خلفا به تعداد نُقَبای بنی اسرائیل خواهند بود (که دوازده تن بودند.) منظور از خلیفه هم جانشین پیامبر در تمامی شئون مختلف اعم از تبلیغ دین و پاسخگویی به سوالات و قضاوت و امامت و حکومت و وصایت است؛ نه فقط سلطانِ مقبول یا عادل! 📚نقش ائمه در احیای دین، جلد سوم؛ صفحات ٢٧٣ تا ٢٨٣ 🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀