خبرگزاری حوزه
🔻زیبایی‌نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده مطرح کرد: ⚠️ بازسازی فمنیستی تاریخ با روایت‌گری جریان‌هایی
🔻رئیس پژوهشکده زن و خانواده: ⭕️ فمنیسم اسلامی از ادبیات دینی برای اثبات آموزه‌های فمنیستی بهره میگیرد ◻️ فمنیسم اسلامی تلفیقی بین ادبیات دینی و فمنیسم است یعنی هدفش هدف فمنیستی است اما از ادبیات دینی برای اثبات آموزه‌های فمنیستی بهره میگیرد. ◻️هر فمنیست مسلمان فمنیست اسلامی نیست ◻️ جریان فمنیست اسلامی جریانی است که بدنه مهمی با عنوان نیروی مذهبی دارند و تلقی مثبتی نسبت به جریان تجدد دارند و بر اساس پیش فرض‌های جریان مدرن متن دین اسلامی را بازاندیشی میکنند. ◻️ اما جریان دیگری هم در فمنیسم اسلامی هست که تعلق خاطری به دین ندارند اما جرات نمی‌کنند که در کشورهای اسلامی با ادبیات فمنیست‌های رادیکال و لیبرال حرف بزنند. ◻️ بخشی از فمنیسم‌ها از ادبیات مصلحت که جز کلید واژه‌های امام و انقلاب است استفاده میکنند که حرفشان پیش برود در صورتی که کسانی مانند شادی صدر اصلا امر مقدس را نفی میکنند. ◻️ خیلی از کسانی که ما برچسب فمنیست اسلامی به آنها می زنیم خودشان را فمنیست نمیدانند و از این برچسب بدشان می‌آید، معصومه ابتکار از جمله کسانی است که از این برچسب ناراحت هم می‌شود اما ما می‌گوییم ضابطه‌ای که بر اساس آن فمنیست‌ها را دسته بندی میکنیم شامل حال آنها میشود گرچه خودشان به آن اعتقادی نداشته باشند. ◻️ فمنیسم، طیفی از جریان‌های غیر قابل جمع ◻️ جریان فمنیسم یک طیفی از دیدگاه های متنوع است. فمنیست‌های خانواده گرا و ضدخانواده داریم که خیلی باهم متفاوت هستند نقاط اشتراکی دارند اما خیلی هم با هم متفاوت هستند انقدر طیف فمنیست ها متنوع است که قابل جمع نیستند اما فلش همه آنها به سمت برابری حقوق است اما در خیلی از چیزها باهم توافق ندارند. ◻️ قرآنیون گرایشی از فمنیسم اسلامی ◻️ زمان اوج فمنیسم‌های اسلامی زمانی است که این ها در بدنه حاکمیت قرار دارند و زمانی که در حاکمیت نیستند به مثابه تشکل های فمنیستی خیلی موثر نبوده اند. hawzahnews.com/news/908365 @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه