✍️ حقیقت و چیستی دحوالارض ◻️ را می‌توان سرآغاز حیات بشری و به تعبیر لطیف‌تر سرآغاز زندگی در دنیا دانست که آفریدگار گردان‌سپهر برای انسان رقم زده است تا بر اساس آیه «إنی جاعل فی الارض خلیفة»؛ (بقره/۳۰) انسان کامل در زمین مستقر و «حتی تمتعه فیها طویلاً» محقق شود؛ چراکه زمین بی‌انسان کامل و خلیفة الله هم‌چو جسم بی‌جان است و لذا فرمودند: «لولا الحجة لساخت الارض بأهلها». ◻️ میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب «المراقبات» می‌نویسد: «خدای تبارک و تعالی در این روز [دحوالارض] زمین را برای سکنای بنی‌آدم و تعیش آن بنا فرمود و زمین و هرچه از نعمات در آن است، حتی بدن‌های ما و ارزاق ما تماماً از چیزهایی است که در این روز از رحمت حق انتشار یافته است... پس عارف مراقب برای روز دحوالارض به ازای تمام این نعمت‌ها شکری بر خویشتن واجب می‌بیند.» ◻️ علامه حسن‌زاده آملی در رساله رتق و فتق بیان کردند: «در انطباق مذکور انقراض عمر و دوره جانوران خشکی لازم آید، نه حیوانات دریایی، پس باید حیوانات دریایی در بقای طبیعی و حفظ و اصالت انواع، پایدارتر از بری‌ها باشند.» «وقتی که دایره شمسیه در سطح دایره استوای سماوی قرار گرفته است و با او متحد شده است، آب همه جای کره را فرامی‌گیرد و روزگار این دوره آدمیان به سر می‌آید و پایان می‌یابد. دوباره دایره شمسیه از دایره استوای سماوی انفتاح می‌یابد [و] باز دحوالارض پدید می‌آید و بسان دوره گذشته، خلقت آدم پیش می‌آید. دحوالارض، گسترده شدن زمین از قبةالارض است؛ بدین سبب که شعاع استوایی زمین اطول از شعاع قطبی آن است.» ◻️ بوعلی سینا در طبیعیات شفا، پس از بیان مطالبی حول انطباق و انفتاح معدل‌النهار و منطقةالبروج می‌فرماید: «بنابراین چنین می‌نماید که در عالم، قیامات متوالی در سنینی واقع شده باشند و تاریخ آن‌ها مضبوط نباشد و هیچ مستنکر نیست که حیوانات و نباتات [برّی] دوره‌ای تباه شوند و در دوره بعد به تولد پدید آیند بدون توالد و برهان بر رد آن نیست. متن کامل:👇 https://hawzahnews.com/xbMGF @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه