🔸 روسری های رنگی و چادر مشکی، تعارضی از جنس مبنا 🔹 چادر مشکی به عنوان میراثی از حضرت زهرا (س)، از هزار و چهارصد سال پیش تا کنون، در میان مسلمانان و خصوصا شیعیان، از مادر به دختر منتقل شده، و سالیان سال است که انواع خطبا و کارشناسان دینی، درباره علت اینکه چرا چادر و چرا مشکی، خطابه‌ها کرده‌اند و استدلال‌ها آورده‌اند و اصلا در برهه‌هایی از تاریخ پس از انقلاب، برخی از گروه‌های فعال فرهنگی، رسالت خود را دفاع از سیاهی چادر تعریف کرده‌اند. 🔹 اما چند سالی است که این چادرهای مشکی میزبان روسری های رنگی شده‌است. موضوع سخن در اینجا روسری های با رنگ تیره و ساده نیست، منظور روسری هایی است که رنگ های روشن و شاد و رنگارنگ، و بعضا جیغ! دارند. سوال اینجاست که اگر قرار بود سیاهی چادر مانع تبرج و رنگارنگی حجاب شود، اگر قرار بود سیاهی چادر، رنگ نه گفتن باشد، اگر قرار بود سیاهی چادر از مدبازی و ست!کردن هایی که به خودنمایی منتهی می‌شود جلوگیری کند، پس وارد کردن روسری های رنگی در کنار چادرهای سیاه چه معنایی دارد؟ واضح است که تکرنگ بودن همیشگی پوشش و حجاب، از درگیر شدن ذهن فرد با انتخاب رنگ و در نتیجه آلوده شدن به بازی «زیباتر نشان دادن خود» جلوگیری می‌کند. و مگر انتخاب و تنوع دادن به رنگ ها، آن هم برای روسری که قاب صورت است، برای چیست؟! به طور قطع و بدون ذره‌ای تردید می‌توان گفت که روسری های رنگی، ابهت و نفوذ ناپذیری خانم‌های چادری را در نظر مردان نامحرم می‌شکند. آیا اینها جز در تعارض با فلسفه حجاب و چادر مشکی است؟ اکنون مشکل اینجاست که 🔹 اولا این نوع پوشش در میان خانواده‌ها و خانم‌های مذهبی، با کلمات و عبارات خوش خط و خالی چون شیک پوشی مذهبی ها، جذب حداکثری و.. به پوشش رایج تبدیل شده و کم‌کم نسل خانم‌های چادری تکرنگ! در حال انقراض است! امروز در تمام تریبون های رسمی و غیررسمی، پوشش چادر و روسری رنگی، به عنوان نماد پوشش چادری تبلیغ و معرفی می‌شود. از برنامه های مذهبی و دینی صداوسیما گرفته تا جلد دفاتر مثلا اسلامی که برای بچه‌ها طراحی می‌شود. عجیب نیست؟ دقیقا در غیر از دنیای واقعی، یعنی در هیچ تصویر یا قاب دیگری، هیچ اثری از خانم‌های چادری بدون رنگ‌های دیگر دیده نمی‌شود! و کار به جایی رسیده که اگر یک برش از جامعه اطرافمان بزنیم، می‌بینیم که بعضا تعداد خانم‌های غیرچادری که فقط از رنگ‌های سنگین و موقر در پوشش استفاده می‌کنند، بیش از چادری هایی است که اینگونه می‌پوشند. 🔹 ثانیا حتی نگاه خود مذهبی‌ها، به خانم هایی که از پوشش‌های رنگی در کنار چادر استفاده نمی‌کنند این است که ایشان را شخصیت‌هایی امّل و خشک مقدس می‌دانند. 🔹 و ثالثا این مدل پوشش حتی اگر ناشی از یک نوع نگاه غلط به فلسفه حجاب هم نباشد، کم‌کم به سایر شئونات و رفتارها کشیده می‌شود، و در وجوه مختلف سبک زندگی و تعاملات اجتماعی، هم در ظواهر (مانند اضافه کردن سِت! ساق دست و ساعت و کفش و.. به روسری، و یا آراستن هرچند خفیف صورت) و رفتارهای غیرموقرانه، هم به مرور در جهان‌بینی و اعتقادات این افراد اثرگذار می‌شود، هرچند اندک. نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که پوشش ما بدون شک در تلقی ما از خودمان تاثیرگذار است. @tollabolkarimeh 🌷