📚 احکام تخییر چرا می‌توان نماز را در کربلا، مکه، مدینه و کوفه به ‌صورت تمام خواند؟ یکی از احکام فقهی این است که مسافر با توجه به شرایطی می‌تواند نمازش را در کربلا، مکه، مدینه و کوفه به‌صورت تمام بخواند. در روایات به این نکته اشاره شده و ائمه اطهار(ع) علت این امر را، جمع کردن خیر و ثواب بیشتر دانسته‌اند. امام باقر(ع) در جواب نامه‌ی یکی از اصحابشان که دربارۀ اتمام نماز در حرمین پرسیده بود، می‌فرماید: «رسول خدا دوست داشت در حرمین بسیار نماز بخواند، شما هم به ایشان اقتدا کنید و زیاد نماز بخوانید و نمازهای خود را به‌ صورت تمام برپا دارید». امام کاظم(ع) در جواب کسی که از اتمام یا قصر(شکسته) در حرمین پرسیده بود، فرمود: «اگر قصر بخوانی به وظیفه‌ات عمل کرده‌ای، ولی اگر تمام بخوانی خیری است که زیاد می‌شود». اماکن تخییر یا اماکن اربعه، مکان‌هایی که مسافر اختیار دارد در آنجا نماز را کامل یا شکسته بخواند. طبق دیدگاه مشهور میان فقیهان شیعه، این مکان‌ها عبارت‌است از: مکه، مدینه، مسجد کوفه و حرم امام حسین(ع). فتوای گروهی از فقیهان این است که حکم تخییر، همه مکه و مدینه را شامل نمی‌شود؛ بلکه تنها مسجدالنبی و مسجدالحرام را دربرمی‌گیرد. برخی از فقیهان هم گفته‌اند: حکم تخییر فقط در محدوده قدیم این مکان‌ها جاری است.