❎متن عروة الوثقی و برخی تعلیقاتِ فقهای معظم
ویجب ستر المرأة تمام بدنها عمّن عدا الزوج والمحارم ، إلاّ الوجه والکفّین [۴] مع عدم
التلذّذ والرِیبة
---------
ترجمه : بر زن واجب است که تمامِ بدنش را از غیرِ شوهر و محارم بپوشاند بجز صورت و دست ها[4]🔹زمانی که لذت و ريبة(ريبه یعنی فقط ترسِ افتادن به لذت و گناه) وجود نداشته باشد🔹
👇🏾👇🏾تعلیقات و حاشیه ی فقهاء بر این متنِ عروة👇🏾
[4]
❎مع الأمن من أن یتعمّد النظر إلیهما تلذّذا، کما فی العجائز نوعا، وإلاّ یجب الستر علیها. (جمال الدین الگلپایگانی).
مرحوم سید جمال الدین گلپایگانی رحمة الله علیه :نپوشاندنِ صورت و دست ها فقط زمانی واجب نیست که از نگاهِ تعمدیِ لذتمند در امان باشد ولی اگر امنیت از نگاهِ تعمدیِ لذتمند در امان نباشد(مثلِ حالتی که نوعا در پیرزنان وجود داردکه کسی برای لذت به آنها نگاه نمیکند) پوشاندن ِ صورت و دست ها واجب است
❎ الأحوط وجوب الستر، خصوصا فی صورة عدم الأمن من تعمّد النظر إلیها تلذّذا. (الشاهرودی).
مرحوم آیت الله شاهرودی :نزدیک تر به احتیاط این است که بر زن واجب میباشد صورت و دست ها را بپوشاند خصوصا زمانی که از نگاهِ تعمدیِ تلذذی در أمان نباشد
❎لایجوز فیهما أیضا إذا طرأ العنوان الثانوی المؤدّی إلی الفساد کما فی زماننا، فیجب حینئذٍ سترهما. (الرفیعی).
آيت الله رفیعی:در صورت و دست ها هم نپوشاندن واجب نیست اگر عنوانِ دیگری مثل ایجاد ِ فساد بر او مترتب شود همانطور که در زمانِ ما اینگونه است (یعنی نپوشاندنِ صورت و دست ها فساد آور است) پس در این هنگام پوشاندن ِ صورت و دست ها واجب است.
❎الأحوط بل الأقوی وجوب سترهما أیضاً مطلقاً، وسیأتی منه قدس سره، فی باب النکاح الاحتیاط اللازم بالمنع عن النظر إلیهما مطلقاً، والأدلّة الّتی استند إلیها المشهور فی استثنائهما کلّها مخدوشة، والتفصیل فی محلّه. (المرعشی).
حضرت آیت الله مرعشی نجفی رحمة الله علیه : مطابقِ با احتیاط و بلکه قولِ قوی واجب بودنِ پوشاندنِ صورت و دست هاست بصورت مطلق (چه نگاه ريبة و فساد باشد چه نباشد) همانگونه که خودِ صاحب عروة در بابِ نکاح میآورد که احتیاط واجب نگاه کردن به صورت و دست های زنِ نامحرم جایز نیست و ادله ای که مشهور در استثنای صورت و دست ها وارد میکنند همگی مخدوش (خدشه دار) میباشد