باسمه تعالی چند سوال در مورد حجاب دارم لطفا پاسخ فرمایید. (پرسش یکی از عزیزان) ۱- چرا قرآن در مورد حجاب امر صریح نکرده است و مانند نماز و روزه و زکات و جهاد فعل امر به کار نبرده است؟ بلکه تنها فعل امر "قل" به کار برده است. ۲- در آیه سوره نور هرچند حکم حجاب آمده است اما اولاً خطاب به مومنات است یعنی وظیفه زن های مومنه است و ثانیا معلوم نیست که مربوط به حجاب بدن است و یا پوشش عورت و شرمگاه . ۳- آیا در صدر اسلام حجاب اجباری بوده است؟ پاسخ ۱- در بیش از ۳۰۰ بار در قرآن کریم کلمه قل به کار رفته است بسیاری از احکام و آموزه های مهم اسلام در همین آیات بیان شده است.بنابر این, بیان مطلب با بکارگیری «قل»دلیل بر کم اهمیت بودن آن نیست. به معجم آیات قرآن مراجعه شود. ۲-در آیات مربوط به حجاب هم امر و هم نهی آمده است. در آیه ۳۱ نور آمده است: وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ.... در این آیه هم دو بار نهی از بدحجابی آمده است ( و لایبدین زینتهن....) و هم امر به حجاب آمده است( ولیضربن بخمرهن....) جالب این است که علاوه بر آن هم حدود حجاب آمده است و هم استثنای محارم. و در آیه ۵۹ سوره احزاب نیز به حجاب امر شده است: يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا جمله یدنین هر چند جمله خبری است اما معنای انشایی و امری دارد. ۳- در آیه ۳۱ نور هرچند خطاب به مومنات شده است اما مراد از مومن در آیات قرآن کریم، مسلمان می باشند جالب این است که بسیاری از احکام قطعی و مهم قرآن با جمله یا ایها الذین آمنوا،خطاب به مسلمان ها است. آیات بالا به وضوح در مورد حجاب بدن است نه پوشش شرمگاه. ۵-نکته قابل توجه این است که با اینکه قرآن کریم در بسیاری از مسائل به جزئیات اشاره نمی کند اما در مسئله عفاف و حجاب و روابط زن و مرد به برخی از جزئیات هم اشاره کرده است. مانند نگاه زن و مرد و شیوه سخن گفتن و شیوه راه رفتن و حدود حجاب و فلسفه آن و موارد استثنا و شیوه درخواست چیزی از زنان نامحرم در مهمانی ها و .... جالب تر این است می بینم در برخی از موضوعات مهم، قرآن کریم چندان روشنگری نکرده است مانند: جزییات نماز و خمس و زکات و اسامی امامان معصوم. در مورد موضوع مهمی مانند خمس تنها یک آیه در مورد غنائم آمده است، تازه در مورد مفهوم غنائم هم اختلاف نظر است. ۵- در مورد اجباری بودن حجاب باید گفت با توجه به فریضه بودن عفاف و حجاب در اسلام مانند همه فرائض، وقتی جنبه اجتماعی پیدا می کند و آثار اجتماعی بر آن بار می شود الزامی خواهد بود. با توجه این قاعده، سوال از اینکه در صدر اسلام آیا جنبه اجباری داشته است یا نه؟ موردی نخواهد داشت. مثل این است که بپرسیم آیا ممنوعیت عریان شدن در جامعه و ممنوعیت مزاحمت زنان در جامعه و یا فروش شراب و گوشت های حیوانات حرام گوشت و آلات قمار قمار و یا ممنوعیت اصل قمار بازی و ... جنبه اجباری دارد یا ندارد؟! نیکزاد