مختصری نقد بر چند اثر از کتاب طنز بحرانی به قلم: زهرا ملک‌ثابت داستان برگزیده اول داستان قربانیان جهندم نویسنده رحیمه جمال عنوان داستان جالب است ولی شروع داستان به‌قدری طولانی و ریتمی کُند و نامناسب دارد که اگر قصد تحلیل را نداشتم به خاطر همان شروع داستان را کنار می‌گذاشتم. وارد کردن زروکی کلمات در داستان. مثل نامادری، به سلاح سردت قسم و ... دیالوگهای نپخته و طولانی آنقدر لحن شخصیت‌ها شبیه به‌هم است که مخاطب را گیج، خسته و کسل می‌کند. عدم رعایت یکدستی نثر رسمی و شکسته. برای مثال: یهو مارها از لانه‌شون بیرون اومدن در مورد میزان بامزگی هم به‌نظر متوسط رو به پائین بود. جائی نزدیک به کم. داستان برگزیده دوم داستان تیک اول نویسنده سمیه رستمی طبق قاعده نویسندگی در ژانر طنز استفاده از نثر شاعرانه درست نیست. طبق قاعده دیگر نثر باید یکدست باشد. از جمله شاعرانه "آب آرام موج برمی‌داشت" در چند جمله بعد ناگهان می‌رسیم به جمله عامیانه و هیجان‌انگیزِ "کوله نجات زلزله تالاپی از دست پدر رهاشد و روی زمین اُفتاد". دیالوگها خام است و کلمات غیرداستانی مثل "خودش یک جور مانور محسوب می‌شود" از آن داستانهای ضعیفی است که نمی‌خواهی تا آخر بخوانی. داستان بخش راه‌یافته ( آخرین داستانی که در این مجموعه گذاشته‌اند) داستان "پیشگویی یک آینده‌پژوه دلسوز" نویسنده: فرزین پورمحبی داستان هوشمندانه‌ای است. عنوان داستان تاحدی اطناب دارد و لودهنده ماجراست. نثر یکدست دارد. شروع، گیرا و خوب است. دیالوگها پخته و به‌اندازه است. نظریات و ارزشها و عرفیات رایج نقد می‌شود پس این یک داستان سطحی نیست. زیاد تاویل می‌خورد ولی اینکه چرا این داستان رتبه برگزیده نگرفته بسیار عجیب است! داوران و دبیر جشنواره باید با روش نقد، جواب دهند که چرا داستانهای متوسط و ضعیف، برگزیده شدند و این داستان به نوعی شایسته تقدیر شناخته شده‌است. 🔻🔻🔻🔻🔻 فوروارد فقط بالینک کانال حرفه‌هنر https://eitaa.com/herfeyehonar