❓چگونه اثبات می شود که امام باید معصوم باشد؟ قرآن کریم در چند آیه به مساله امامت پرداخته و اوصاف و ویژگی‌های آن را بیان کرده است، یکی از مهم‌ترین خصلت‌های بیان شده توسط قرآن کریم، مساله «عصمت امام» است. در این جا ما به چند آیه اشاره می‌کنیم: 1️⃣ آیه اول: «وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِين؛[بقره/124] و هنگامى كه خداوند ابراهيم را با وسائل گوناگونى آزمود و او بخوبى از عهده آزمايش بر آمد، خداوند به او فرمود: من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم، ابراهيم عرض كرد: از دودمان من (نيز امامانى قرار بده) خداوند فرمود: پيمان من به ستم‌كاران نمی‌رسد (و تنها آن دسته از فرزندان تو كه پاك و معصوم باشند شايسته اين مقام‌اند)». 🔰وجه استدلال: خداوند متعال فرمود عهد او یعنی «امامت» به ظالمین نخواهد رسید؛ بدون شک کسی که مرتکب گناه شود، چه در پنهان و چه آشکارا او ظالم خواهد بود، زیرا قرآن در آیه دیگری می‌فرماید: «مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُون؛[بقره/229] و هر كس از حدود الهی تجاوز كند، ستم‌گر خواهد بود». 🔸🔶 بنابراين طبق آیه، هر کس کوچک‌ترین گناهی از او سر بزند، از عهد خداوند متعال یعنی امامت، خارج می‌شود و اين به معناي عصمت امام است. ♦️ پس به صورت برهانی می‌توان این استدلال را این‌چنین بیان کرد: 🔸الف) غیر معصوم ظالم است؛ 🔹ب) ظالم از دایره امامت خارج است. 🔻در نتیجه: غیر معصوم از دایره امامت خارج است، پس امام باید معصوم باشد. «فخررازی» از بزرگ‌ترین علمای اهل سنت، نیز عصمت در این آیه را پذیرفته است و بیان می‌کند، چون «امام» الگو و پیشوا و واجب‌الاطاعه است، باید معصوم باشد. 2️⃣ آیه دوم: 🔰آیه معروف به «اولوالامر»: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ؛[نساء/59] اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد! اطاعت كنيد خدا را و اطاعت كنيد پيامبر خدا و صاحبان امر را». 📌 وجه استدلال: آیه به صورت مطلق می‌فرماید از خدا اطاعت کنید و از رسول او و از «اولوالامر». اطلاق این آیه بیان می‌کند که بدون چون و چرا و در همه امور، باید از آنان اطاعت کرد و لازمه این اطاعت محض، عصمت است؛ یعنی خداوند متعال تنها به کسی که هیچ گناه، خطا و اشتباهی ندارد چنین اجازه‌ای می‌دهد؛ زیرا اگر کسی اشتباه کند و اطاعت از او نیز واجب باشد، سبب گم‌راهی می‌شود. 🔹🔷 بنابراین می‌گوییم چون اطاعت از «اولوالامر» بدون چون چرا واجب شده است، باید آنان معصوم باشند. 🔻در نتیجه: چون تنها اطاعت مطلق، از معصوم جایز است؛ پیامبر و اولوالامر در این آیه معصومند، «اولوالامر» نیز همان جانشینان پیامبر و امام‌المسلین هستند. 👈 لذا این آیه به صراحت بیان می‌کند پیامبر و جانشین او باید معصوم باشند. 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/31169 ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 🔹 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org