🔴تقابل نمادین با نمادها: بخش اول: اصولا مطرح کردن بحث نماد یا به تعبیر قرآن شعائر موضوعِ تازه و جديدي نیست و در موارد متعدد رد پای این این نوع از تقابل را میان نیروی خیر و شر و یا تمدنها در برهه های زمانی، به تناسب موقعیت ها می‌توان پیدا کرد که یکی از این تقابل ها را می‌توان در ماجرایی تغییر قبله مشاهده کرد وقتی ابتدا قبله ی مسلمین به سمت بیت المقدس تعیین می‌شود یهودیان شروع به استهزا مسلمین کرده که شما اصول ما را نقد میکنید اما رو به قبله ی یهود نماز می‌خوانید پس از این آیه نازل می‌شود و هدف اولیه را آزمایش مسلمین بیان میکند تا ثابت شود کسانی که مسلمان شدن و قبلا به سمت بیت المقدس نماز می‌خواندند آیا اکنون با تغییر قبله کنار خواهند آمد بحث مهمی که در اینجا مطرح است خود قبله بوده که در آن زمان به عنوان یک نماد تلقی می‌شد و اندازی حائز اهمیت بود که به عنوان بخشی از عوامل تغییر قبله ی مسلمین مطرح شد و اتفاقا قرآن بارها نشان داده که روی این خط کشی ها بشدت حساس بوده یا مثلا در احکام صلات، از نماز خواندن رو بروی آتش یا دربِ باز نهی شده( مکروه) که شاید یکی از حکمتهای آن پرستش آتش و نور توسط ایرانیان بوده ( در زمان قدیم به علت نبود چراغ، وظیفه تامین نور معابد را پنجره و دربها انجام میدادند ) و لذا اسلام با این احکام دنبال خط کشی نمادین بوده تا احیانا ماجرای استهزا یهودیان پیش نیاید 👌حالا که متوجه حساسیت اسلام نسبت به این مرز بندیها شدیم لازم است توجه شما را به این آیه جلب کنم👇 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ! ﭼﻮﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻧﺪﺍ ﺩﻫﻨﺪ ، ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺫﻛﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺸﺘﺎﺑﻴﺪ ، ﻭ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﻴﺪ . ﻛﻪ ﺍﻳﻦ [ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﺗﺮﻙ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ] ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ [ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ] ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ .(٩) همانطور که میدانید روز جمعه‌ نماد اجتماع مسلمین بوده از همین رو قرآن میفرماید در زمان ندای نماز جمعه بشدت از تجارت و امور دنیوی پرهیز کنید و همین رویکرد را نسبت به یهودیان در رو شنبه( سبت) میبنید و اصولا معنای "سبت" یعنی روز سبات( لیل سباتا) و ارامش از امورات دنیوی مثل تجارت و ماجرای مفصلی که خداوند یهودیان را از ماهیگیری در چنین روزی نهی میکند 👇 وَاسْأَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي كَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتَانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعًا وَيَوْمَ لَا يَسْبِتُونَ لَا تَأْتِيهِمْ كَذَٰلِكَ نَبْلُوهُم بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺮﮔﺬﺷﺖ ﺷﻬﺮﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﺣﻞ ﺩﺭﻳﺎ ﺑﻮﺩ ﺑﭙﺮﺱ ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ [ ﺍﻫﻠﺶ ] ﺩﺭ [ ﺭﻭﺯ ﺗﻌﻄﻴﻠﻲِ ] ﺷﻨﺒﻪ [ ﺍﺯ ﺣﻜﻢ ﺧﺪﺍ ] ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ ; ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻛﻪ ﺭﻭﺯ [ ﺗﻌﻄﻴﻠﻲِ ] ﺷﻨﺒﻪ ﻣﺎﻫﻲ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ [ ﺑﻪ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺍﻋﻤﺎﻕ ﺁﺏ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺳﺎﺣﻞ ﻣﻰ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ] ﺑﻪ ﺭﻭﻱ ﺁﺏ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻣﻰ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﻏﻴﺮ ﺷﻨﺒﻪ ﻫﺎ ﻧﻤﻰ ﺁﻣﺪﻧﺪ [ﻭﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮ ﺧﻠﺎﻑ ﺣﻜﻢ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺗﻌﻄﻴﻠﻲ ﺷﻨﺒﻪ ﺑﻪ ﺻﻴﺪ ﻣﻰ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻨﺪ ;] ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻲ ﻭ ﻓﺴﻘﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ، ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻳﻢ .(١٦٣) 👌 بنابرین همانگونه که ناظر تقابل نمادین میان بيت المقدس و مسجدالحرام بودیم شاهد تقابل میان "ایام" هفته در اسلام و یهودیت هستیم البته در بخش قبله، این تقابل مکانی بوده ولی در بحث "ایام"، زمانی است همچنین رد پای این تقابل را در ماجرای گوساله‌ی سامری می‌توان یافت البته این استنباط با کمی تسلط بر آیات ممکن خواهد بود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. @hodesanews