برخورد با متخلفان بعد از بیعت سه تن از سران بنی امیه، یعنی مروان و سعید بن عاص و ولید بن عقبه که بیعت نکرده بودند، نزد من آمدند و پیش شرط های خود را برای بیعت با من أعلام کردند. سخنگوی آنان وليد بود که گفت: تو در حق همه ما اجحاف و بدی کرده ای پدر مرا در جنگ بدر کشتی و قطعه قطعه اش کردی؛ پدر سعید را هم در جنگ بدر کشتی، که به منزله گاو قریش بود؛ به پدر مروان هم اهانت کردی و هنگامی که عثمان وی را پناه داد، از او انتقاد کردی و براو عيب گرفتی. اکنون ما با تو بیعت می کنیم، مشروط بر اینکه آنچه در گذشته انجام داده ایم، پیگیری نکنی و با اموالی که دست ما هست کاری نداشته باشی و قاتلان عثمان را به قتل برسانی. به آنان چنین پاسخ دادم: اما درباره اجحاف در حق شما، من به شما بدی نکرده ام؛ بلکه حق بود که شما را درهم کوبید! اما اینکه می‌خواهید از آنچه شما در گذشته انجام داده اید، درگذرم و آن را پیگیری نکنم، باید بگویم این در اختیار من نیست و نمی توانم حق خدا را درباره شما ضایع کنم و نادیده بگیرم. اینکه خواسته اید با اموالی که در دست شماست کاری نداشته باشم، میگویم که به قطع، در اموالی که به خدا و مسلمانان تعلق دارد، عدالت حکم خواهد کرد. درخصوص درخواست قصاص قاتلان عثمان لازم است بگویم اگر به قتل رساندن آن ها امروز بر من لازم باشد، پس باید دیروز هم با آنها می‌جنگیدم! وظیفه ای که من در مقابل شما دارم، این است که مطابق کتاب خدا و سنت رسول او با شما رفتار کنم و هر کس که در تنگنای حق قرار گیرد، قطعا باطل او را بیچاره‌تر خواهد کرد. اگر خواستید به محل اصلی خود ملحق شوید (یعنی به سراغ معاویه بروید)، راه باز است و می‌توانید بروید! و در روز دوم پس از بیعت اعلام کردم: آگاه باشید! هر قطعه زمینی که از طرف عثمان به کسی اختصاص پیدا کرده و هر مالی که از اموال الهی از طرف وی اهدا شده است، همگی را به بیت المال برمیگردانم؛ زیرا حق با سپری شدن زمان از حق بودن ساقط نمیشود و هیچ بهانه ای برای نادیده گرفتن آن پذیرفتنی نیست. اگر این اموال برای مهریه زنان هم اختصاص یافته یا در شهرهای مختلف پراکنده شده باشد، به قطع آن را به صاحبان اصلی اموال بازمیگردانم؛ زیرا در عدالت گشایشی برای عموم است و آن کس که حق و عدالت براو گران آید، تحمل ستم برای او گران تر خواهد بود. 📚کتاب علی از زبان علی @HoseinDarabi