⭕️خلاصه جلسه هفتم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع 👤حجت الاسلام سعید غفاری 🔰در بحث امامت وقتی از کلمه امام صحبت می‌کنیم درباره نقش و جایگاه انسان کامل با این خصوصیات که او مبدا کمال و غایت کمال است و منهای تمام نقص هاست بحث می‌کنیم. 🔹ما وجود چنین موجودی را در عالم برای نظام احسن طرح کردیم که از لحاظ عقلی باید یک چنین موجودی باشد. 🔸بعد از طرح این مسئله که اساسا انسان برای بودنش، برای این که خوب باشد باید یک مبدا خوب در عالم باشد، اگر غایت انسانی موجود نباشد حرکت اصلا معنا ندارد. 🔘اگر کسی با مباحث عقلی بحث همراه نباشد و بدون آن پشتوانه عقلی مطرح شده وارد بحث شود، همان فهم حداقلی و فهم عامه اهل سنت نسبت به اهل بیت را خواهند داشت. 🔹ما در مباحث عقلی ادعا کردیم که امام باید منهای تمام نقص‌ها باشد نه اینکه جامع کمالات باشد. حال میخواهیم ببینیم آیا این مطلب موید شرعی دارد یا نه؟ ❇️خداوند در آیه ۳۳ سوره احزاب میفرماید: " إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا " 🔺اجازه دهید از مباحث کلامی مربوط به این آیه عبور کنیم و در مورد نکات خود آیه بحث کنیم. ✔️اولا انما نشانه حصر است ✔️ثانیا در اینجا مراد از الرجس اطلاق الف و لام آن است، الف و لامی که ایجا هست می‌فرماید ما تمامی رجس و تمامی نقص ها را از شما برداشتیم. این مقام خاصی است که به اهل بیت اختصاص پیدا کرده است و تکوینی است. 🔸منحصرا این نحوه از برداشتن آلودگی‌ها برای شماست. بعد می‌فرماید: " و یطهرکم تطهیرا " . خداوند در سوره واقعه می فرمایند: " اِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ فِی کِتَابٍ مَکْنُونٍ لَا یَمَسُّهُ اِلاّ الْمُطَهَّرُونَ " 🔺خود این قرآن هم کتاب بلند مرتبه ایست که کُنه دارد، لایه به لایه است، مغز دارد، که این مغز در دسترس هیچ کس نیست مگر کسانی که پاک شدگان اند، این پاک شدگان چه کسانی هستند؟این پاک شدگان همان افرادی هستند که خداوند فرمود: " و یطهرکم تطهیرا " . 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref‌