🔰تقابل هویتی با ⭕️خلاصه جلسه سوم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع مردم سالاری دینی 👤حجت الاسلام سعید غفاری 🔻یکی از نکاتی که امروز در تقابل هویتی دموکراسی و مردم سالاری بحث می‌کنیم، مسئله اغواگری دموکراسی و هدایتگری مردم سالاری است. ❇️تقابل هویتی بین این دو مثل شب و روز است. یعنی مثل حق و باطل است، ما معتقدیم که مردمسالاری دینی شاخه‌ای از دموکراسی دنیا نیست بلکه یک هویت و معنای جدید است. چند جمله از رهبر انقلاب در این زمینه: 🔻🔻🔻 1️⃣"نظریه‌ی سیاسی اسلام و نظام جمهوری اسلامی - یعنی مردم‌سالاری دینی - را به دنیا معرفی کنید. جمهوری، یعنی مردم‌سالاری؛ اسلامی، یعنی دینی. بعضی خیال می‌کنند ما که عنوان مردم‌سالاری دینی را مطرح کردیم، حرف تازه‌ای را به میدان آوردیم؛ نه. جمهوری اسلامی یعنی مردم‌سالاری دینی. حقیقت مردم‌سالاری دینی این است که یک نظام باید با هدایت الهی و اراده‌ی مردمی اداره شود و پیش برود. اشکال کار نظامهای دنیا این است که یا هدایت الهی در آنها نیست - مثل به اصطلاح دمکراسیهای غربی که اراده‌ی مردمی علی‌الظاهر هست، اما هدایت الهی را ندارند"(20/8/80) 🔘یکی از شاخص‌های تقابل هویتی این دو مکتب مسئله هدایت الهی است. 2️⃣"دمکراسی اینها این است. نام دمکراسی، اغواگری است. دمکراسی حتی در کشورهای خودشان هم، یک مردم‌سالاری حقیقی نیست؛ جلوه فروشی به وسیله‌ی تبلیغات رنگین و پولهای بی‌حسابی است که در این راه خرج می‌کنند؛ لذا آراء مردم گم است. در مکتب سیاسی امام رأی مردم به معنای واقعی کلمه تأثیر می‌گذارد و تعیین کننده است. این، کرامت و ارزشمندی رأی مردم است. از طرف دیگر امام با اتکاء به قدرت رأی مردم معتقد بود که با اراده‌ی پولادین مردم می‌شود در مقابل همه‌ی قدرتهای متجاوز جهانی ایستاد؛ و ایستاد."(14/3/85) 3️⃣"انتخابات در کشور ما یک حرکت نمایشی نیست. پایه‌ی نظام ما همین انتخابات است. یکی از پایه‌ها، انتخابات است. مردم‌سالاری دینی با حرف نمیشود؛ مردم‌سالاری دینی با شرکت مردم، حضور مردم، اراده‌ی مردم، ارتباط فکری و عقلانی و عاطفی مردم با تحولات کشور صورت میگیرد؛ این هم جز با یک انتخابات صحیح و همگانی و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست. این مردم‌سالاری، عامل پایداری ملت ایران است."(21/2/92) 🔘در دموکراسی این ارتباط عاطفی وجود ندارد. 4️⃣"یکی از خصوصیات این مردمسالاری این است که رابطهی مردم و مسئولان به صِرف رابطهی قانونی منحصر نمیشود؛ بلکه علاوه بر آن، رابطهی عاطفی و ایمانی است؛ که ناشی از اعتقادات مردم، ناشی از بینش دینی مردم، ناشی از تعهد مردم به مبانی و اصول انقلاب است. این چیزی است که در دنیا ما نظیری برایش نمیشناسیم"(12/5/92) 🔷امام در مردم‌سالاری دینی کنشگر است. در مردم سالاری دینی با هدایت و رشد عقلانیت، تلاش اینست که انسان در میان باشد. در مقابلِ هدایتگری الهی و حضور عقلانی و عاطفی مردم در مردم سالاری دینی، در لیبرال دموکراسی اغوا و ایجاد دوگانه از طریق سرمایه‌داری و حاکمیت سیاسی وجود دارد. 🔘هدایت الهی در برابر اغواگری است. 🔶البته این نکته را هم لازم است متذکر شوم که امکان دارد در "مقام عمل " در خود نظام اسلامی، نظام سرمایه داری و نظام حاکمیت سیاسی با رسانه و با اغواء، یک گزینه ای را به مردم تحمیل کنند. اما این فقط در مقام فعلیت است و مبتنی بر نظریه مردم‌سالاری دینی نیست. بحث ما در ذات و هویت این دو مکتب است نه فعلیت آنها. 🔺ذات مردم‌سالاری هدایتگری الهی و عقلانیت و ذات دموکراسی اغواگری و فریب است اگرچه در مقام عمل، ممکن است جمهوری اسلامی هم در دام لیبرال دموکراسی بیفتد. 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref