🔰 اگر کمال مطلق نمود انسانی نداشته باشد، پرستش خدا امکان پذیر نیست. ⭕خلاصه جلسه چهارم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع 👤حجت الاسلام سعید غفاری 🔰 در مباحث امامت بحث در این قالب مطرح شد که عقل ضرورتا وجود موجودی را که کمال مطلق است و منهای تمام نقص‌هاست را درک می‌کند. 🔸اگر این مبحث را تعقل کنید و با عقل و استدلال به این نکته برسید که باید یک چنین موجودی در این عالم باشد من بعید می‌دانم اختلافی در مورد مصداق این موجود داشته باشیم. 🔹در جلسه گذشته مسأله بعد اجتماعی این موجود مطرح شد و ما عرض کردیم که "زیست اجتماعی" به چند مبدا نیاز دارد، یک گروه مرجع که جامع تمام کمالات انسانی است. 🔸می‌فرماید:" وَقَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا"(۱) یا "النَّاسُ مَعَادِنُ‏ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ"(۲) ما موجودات متفاوتی هستیم، در این تفاوت یک موجودی باید باشد که او قابلیت گروه مرجع شدن تمامی اقشار را داشته باشد. در بحث جدید که از مباحث عقلی خارج می‌شوم این نکته را بیان می‌کنم که اساسا اگر کمال مطلق نمود انسانی نداشته باشد پرستش خدا امکان پذیر نیست. 🔹حاج آقای عابدینی کتابی نوشتند تحت عنوان نظام اندیشه اسلامی که در آن کتاب ایشان معتقدند اصلا بدون الگو و بدون نماد قابلیت فهم حیا و صبر و... وجود ندارد، به خاطر همین تقریبا ۲۰۰۰ آیه قرآن مشهور است به قصص انبیا، یعنی نمادسازی، مثلاً برای صبر داستان ایوب را بیان می‌کند. 🔸ما شاید خود کمالات امام خمینی را به چشم نمی‌دیدیم گمان می‌کردیم که امام زمان یک موجودی چند سطح پایین‌تر از امام خمینی است. آیت الله جوادی یک تعبیری در کتاب بنیان مرصوص دارند،می فرمایند: بقیه آقایان مجمع معقول ومنقول بودند، امام جامع معقول و منقول بود. مجمع یعنی ظرف، یعنی یک فقیهی مثلا یک فقه بلد بود، جامع اسم فاعل است، یک چیز بسیط است یعنی شما اگر فقه امام را می‌دیدی عرفان، کلام و سیاست امام را می‌دیدی. 🔺من حس می‌کنم این مدل حضرت امام را وقتی می‌بینیم می‌فهمیم که انسان می‌تواند به این وسعت باشد تازه بعد می‌بینید که ایشان می‌فرمایند من یکی از پرورش یافتگان مکتبی هستم که انسان کامل بالای آن ایستاده است. پاورقی: ۱) سوره نوح آیه ۱۴ ۲)الكافی، ثقة الاسلام كلینی، ج ‏8، ص 177 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref