🔰تقابل هویتی با ⭕️خلاصه جلسه پنجم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع مردم سالاری دینی 👤حجة الاسلام غفاری 🔰بحثی که امشب ذیل تقابل مردم‌سالاری دینی و لیبرال دموکراسی داریم در مورد امکان‌سنجی رجوع به مردم در بستر شریعت و دین هست. 🔻تا جایی که بنده بالاجمال اطلاع دارم، آقایانی که به بحث دموکراسی در کشور پافشاری دارند معتقدند که این امکان در دین اصلا وجود ندارد. 🔹اما حقیقت این است که رجوع به مردم از دل خود اسلام فهمیده می‌شود و این یک ترکیب انضمامی نیست. 🔺ما دو نوع ترکیب داریم؛ یک ترکیب انضمامی مثل ماشین که درآن قطعات ماشین به هم الصاق شده و یک سیستم و ترکیب تشکیل داده‌اند اما یک حقیقت واحد ایجاد نمی‌شود. در مقابل آن، یک ترکیب حقیقی داریم که اتحاد داشته و اجزای آن یک شیء واحد می‌باشند. و اعلان استقلال در اجزای آن معنی ندارد مثل بدن انسان، این نوع ترکیب حقیقی و اتحادی است. ❓مساله این است که آیا امام در انقلاب اسلامی پیوند اسلام و رجوع به مردم را یک ترکیب انضمامی قرار داد یا حقیقتا از دل اسلام این رجوع را فهمید؟ 🔹«افرادى گمان نکنند که امام بزرگوار ما، انتخابات را از فرهنگ غربى گرفت و آن را قاطى کرد با تفکر اسلامى و شریعت اسلامى؛ نه، اگر انتخابات و مردم‌سالارى و تکیه‌ى به آراء مردم، جزو دین نمیبود و از شریعت اسلامى استفاده نمیشد، امام هیچ تقیدى نداشت؛ آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان میکرد. این جزو دین است... باید شریعت اسلامى رعایت بشود. و گردش کار در این نظام به‌وسیله‌ى مردم‌سالارى است »( ۱۳۹۳/۰۳/۱۴) 🔸«مردم‌سالاریِ ما از دل اسلام جوشید ... این‌جور نیست که وقتی ما می‌گوییم مردم‌سالاری دینی، این به معنای یک ترکیب انضمامی بین مردم‌سالاری با یک مفهومی است و دین با یک مفهوم دیگری؛ این نیست. مردم‌سالاری ما از دین سرچشمه گرفته است، اسلام این راه را به ما نشان داده است»(۱۳۹۲/۰۶/۱۴) 🔘شریعت چهارچوب و قوانین چگونگی حضور و کنشگری مردم در عرصه اجتماعی و سیاست است. آنجایی که احساس کردی دستورات شریعت مانع از حضور در اجتماع می‌شود مثلا حجاب مانع حضور زن در اجتماع می‌شود، آنجا محل دروغ و فریب است، کار شریعت و امام این است که کمک کند که انسان در آن نقطه فریب نخورد. فریب یعنی دقیقا همین، همانطور که قبلا بحث کردیم که دموکراسی فریب است. 🔹«اسلام‏گرایی در نظام اسلامی، از مردم‏گرایی جدا نیست. مردم‏گرایی در نظام اسلامی، ریشه‏ی اسلامی دارد. وقتی ما می‏گوییم «نظام اسلامی»، امکان ندارد که مردم نادیده گرفته شوند.»( ۱۳۸۰/۰۳/۱۴) 🔸«در کشور ما اگر قرار شد مردم‌سالاری‌ای وجود داشته باشد و حاکمیت در دست مردم باشد، جز در سایه اسلام و جمهوری اسلامی این کار ممکن نیست.»( ۱۳۸۰/۰۶/۰۵) 🔺اینجا ایشان یک معنایی را بین اسلام و دین و مردم برقرار می‌کند؛ جایی که مردم نیست دین نیست و جایی که دین نیست مردم نیست. ❇️حال یک سوال پیش می‌آید که طبق این فرمایش، بعد از انقلاب معنویت و دین‌داری مردم رشد کرده است یا نکرده است؟ برای پاسخ به این سوال باید دید که مردم در صحنه هستند یا نیستند، مردم دین‌دارترند چون در صحنه حاضرترند. 🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref