از مخالفت با پخش تفسیر امام در تلوزیون تا حضور در جبهه های جنگ
عالمی که اراده های پشت صحنه را میدید
🔹میرزا جواد آقا تهرانی از علمای مشهد و معتقد به مکتب تفکیک است.
(در مورد مکتب تفکیک تحقیق مفصلی نداشتم اما با توجه به تجسس کوتاهم، توضیح مختصری در پایان یادداشت نوشتهام.)
🔹این عالم را بیشتر از اینکه با مکتب تفکیک بشناسند به عنوان استاد اخلاق میشناسند.
🔸چند پرده از زندگی ایشان:
1⃣سال ۵۸ درس تفسیر امام با سوره حمد در تلوزیون آغاز شد و به دلیل روش عرفانی امام در تفسیر، مخالفان عرفان و فلسفه با ارسال نامه های مختلف باعث میشوند که امام این برنامه را تعطیل کنند. نقل است که یکی از افرادی که به امام نامه زد و خواستار تعطیلی این دروس شد میرزا جواد آقا تهرانیاست.
2⃣میرزا جواد آقا در سالهای دفاع مقدس سه بار عازم جبهه ها میشود، جالب است بدانید که حدودا ۸۰ سال سنشان بوده. رهبر انقلاب درباره جبهه رفتن ایشان میفرمایند:
«گاهی یک روحانی مسن و پیرمرد، اثرش از روحانی جوان بیشتر است. یکی از علمای محترم مشهد، از مسنّین علمای مشهد که حتما اغلب آقایان میشناسند، آقای حاجمیرزا جوادآقای تهرانی، مردِ ملّا، پیرمردِ پشتخمیدهی با عصا، ایشان چند بار جبهه رفته.
یکبار ایشان از جبهه برگشتند آمدند تهران، میرفتند مشهد، با بنده ملاقات کردند. خدمت امام رسیدند به من گفتند که من وقتی رفتم جبهه، دیدم بچهها من را به چشم یک پیرمرد نگاه میکنند، گفتم نخیر از من هم کار بر میآید.
بعد به من گفتند که پس شما پای خمپاره بیایید، آقای آقامیرزا جوادآقا را بردند پای خمپاره. ایشان گلولهی خمپاره را میانداختند توی خمپاره و پرتاب میشد و میخورد به دشمن. خب خمپارهانداز، خوب است دیگر. خمپارهزنی، یک کار رزمی، شما ببینید چقدر در روحیهی این جوانها اثر میکند، چه جانی به اینها میدهد....
ایشان میگفت خمپاره را که میزدم، برای اینکه صدای خمپاره توی گوشم نپیچد، وقتی گلوله خمپاره میخواست بیرون بیاید فریاد میزدم اللهاکبر.
منظره را مجسم کنید یک پیرمردِ عالمِ محاسنسفیدی، پای خمپاره ایستاده هی خمپاره میزند، هی میگوید اللهاکبر»۱۳۶۶/۸/۲۶
⬅️ و اما نتیجه:
🔹ایشان به لحاظ علمی مخالف امام است، کسانی که در حوزه علمیه مشغولند میدانند با توجه به فضای حاکم بر حوزه به راحتی میتوانسته امام و انقلاب را از زندگی و تفکرش خارج کند و به درس و بحثهای حوزوی مشغول باشد.
اما همین عالِم در جبهه ها شاگرد بی چون و چرای امام بوده، بحث ولایت پذیری و تشخیصش از سایر موارد بسیار مهم است، یعنی خیلی باید خود ساخته و بصیر باشی تا بتوانی با وجود اختلافات عمیق، تا این حد پای کار یک عالمِ قیام کرده مثل امام باشی.
🔸این نشان میدهد ایشان ارادهی جبهه حق و باطل را خوب میدیده و بعد تصمیم میگرفته
و خدا میداند که جماعت حزب اللهی و انقلابی ما اکنون چقدر محتاج دیدن اراده های حق و باطلند زیرا اگر ارادهی اصلی دشمن و خودمان را ندانیم قطعا در موضع گیری و عمل کردن خطا میکنیم، کما اینکه کم نیست خطاهایمان.
❗️البته امام را باید با همه وجوهش قبول داشت چون همه این ابعاد با هم، امام را امام کرده، اما اینکه اختلافی به این عمق داشته باشی اما باز هم دست از یاری ولی فقیه نکشی خیلی هنر میخواهد.
پ.ن: مکتب تفکیک قائل به این هستند که علم فلسفه و عرفان را نباید دخالت داد در معارف دین (قرآن و حدیث) بعضیشان کاملا مخالف فلسفه و عرفانند و بعضیشان به صورت روشی مخالف هستند که بااین علوم قرآن و حدیث را نباید تفسیر کرد.
✍حُسینیهٔ اِرشاد
@hoseynie_ershad