۱) بررسی حدیث جعلی هرکس که مرا به خروج ماه صفر بشارت دهد بهشت را به او بشارت می دهم !!!!!! آیا پیامبر صلی الله علیه وآله چنین فرموده اند؟ هرکس که مرا به خروج ماه صفر بشارت دهد بهشت را به او بشارت می دهم . معمولا در اواخر ماه صفر الخير بسیاری از افراد نقل می کنند که پیامبر صلی الله عليه وآله فرموده اند: هر کس که مرا به خروج ماه صفر بشارت دهد... آیا این مطلب صحت دارد یا خیر؟ اصل این حدیث در کتاب علل الشرایع نقل شده و غالب منابع دیگر نیز این حدیث را از این کتاب نقل کرده اند، اما با آنچه که دربین مردم مشهور است تفاوتهای مهمی دارد، خلاصه ترجمه آن چنین است که: روزی پیامبر بزرگوار اسلام در مسجد نشسته بودتد و فرمودند: اولین کسی که هم اکنون وارد مسجد شود، مردی از اهل بهشت است ، برخی از اصحاب با شنیدن این سخن از مسجد خارج شدند تا سپس بازگردند و مصداق سخن شوند، پیامبر نیز که این را فهمیدند ، شرط دیگری بر آن اضافه کردند ( آن عده از اصحاب خارج شده و آن شرط را نشنیدند) و فرمودند : جماعتی وارد می شوند و کسی که وارد شود و مرا به خروج ماه آذار بشارت دهد او مردی از اهل بهشت است ! جماعتی داخل شدند و ابوذر رحمة الله عليه هم میان آنان بود، پیامبر به آنان فرمودند الان در کدام ماه رومی هستیم ؟ ابوذر فرمود: ای رسول خدا ماه آذار تمام شد !! پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند : ای ابوذر خودم این را می دانستم اما دوست داشتم که این قوم بدانند که تو مردی از اهل بهشت هستی و چگونه این چنین نباشی در حالی که بعد از من تو را از این شهر تبعید خواهند کرد چرا که تو دوستدار اهل بیت من هستی و به تنهایی زندگی خواهی کرد و تنها هم خواهی مرد و جماعتی کفن و دفن تو را انجام خواهند داد که آنان رفيقان من در بهشت خواهند بود بهشتی که به متقین وعده داده شده! (علل الشرایع ج۱ ص۱۷۵) ✔خب اما نکاتی که درباره این حدیث باید بدانیم: ۱.ابتدااین حدیث از نظر رجالی مشکلی ندارد و علمای شیعه این حدیث را قبول دارند. در این حدیث هیچ اشاره ای به ماه صفر نشده بلکه در تمام احادیث مشابه فقط ماه ازار آمده که ماه ازار هم از ماه های رومی است و با ماه های قمری سنخیت زمانی ندارد ، ممکن است اتفاقی در آن سال ماه ازار و صفر منطبق بر هم شده باشند. ۲. آذار ماهی است که قبل از نیسان و بعد از شباط است و تقریبا برابر با فروردین است. ۳.فقط در یک نقل از این روایت در کتاب (( الرواشح السماوية في شرح احادیث الامامية )) به جای ازار ، صفر آمده، که برای آن سندی ذکر نشده! ۴. با اندک دقتی در حدیث در می یابیم که موضوع این حدیث اصلا بشارت به خروج 👇👇👇👇 . ۲) به خروج ماه نیست و فرقی نمی کند که صفر باشد یا اذار! بلکه این حدیث هم یکی دیگر از احادیث فضائل شیعیان اهل بیت علیهم السلام است که اتفاقا در خود متن حدیث هم پیامبر بزرگوار به صراحت بیان فرموده اند: که ای ابوذر هدف من از این پرسش فقط این بود که مردم بدانند که تو اهل بهشت هستی ... چرا که تو از دوستداران اهل بیت من هستی !! پس اصلا بحث از خروج ماه و وارد شدن بر پیامبر صلی الله علیه وآله نیست و اینان ملاک نیستند و ملاک محبت اهل بیت علیهم السلام است و بس! ۵. ز آنجا که این حدیث ، شامل فضائل اهل بیت و شیعیان اهل بیت علیهم السلام است ، عالمان اهل سنت طبق معمول دست به شیطنت زده و با آن به مخالف پرداخته اند و گفت اند : لا أصل له !!! احمد بن حنبل این حدیث را جزء چهار حدیثی می داند که در بین مردم شائع هستند اما سند ندارند ! ( طبقات الشافعية الكبرى / عبدالوهاب ابن علی سبکی / ۱۵۱ ). ابن جوزی در کتاب الموضوعات خود درباره این حدیث چنین نوشته :ويذكر أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : " من بشرني بخروج أذار بشرته بالجنة " قال أحمد بن حنبل : لا أصل لهذا . (( الموضوعات / ابن الجوزی ۲/ ۷۴ )) این حدیث صراحت به فضائل اهل بیت علیهم السلام و فضائل شیعیان ایشان دارد ، و اگر این را برای ابوذر بپذیرند، مخالفت او با عثمان را چه کنند؟ سخنان صریح او عليه عثمان را چه کنند ؟ تبعيد او توسط عثمان را چه کنند؟ درگیری های او با معاویه را چه کنند؟ ۶. و با توجه به اینکه اول ربیع ایام شهادت حضرت محسن علیه السلام و هجوم وحشیانه به خانه ی حضرت زهرا سلام الله علیها و هتک حرمت پیامبر صلی الله علیه وآله و حضرت زهرا و شکستن پهلوی حضرت و غصب امامت و خلافت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و ایام شهادت امام عسکری پدر امام زمان و پنجم ربيع شهادت حضرت سکینه سلام الله علیهم اجمعین است بهتر است تبریک و شاد باش را از نهم ربیع الاول که ایام ولادت پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله است و فرحه حضرات معصومین میباشد شروع نماییم ((والسلام علی من اتبع الهدی)) @hosiniehalmahdi313