🔰توضیح اجمالی «فلسفه چگونگی اسلامی» ۳
🎥 مرحوم آیتالله علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (۵ دیماه ۱۳۷۹):
🔹[تولید فلسفه چگونگی اسلامی در مجموعه ما] نه اقتباس از فلسفه اصالت ماهیت كرده و نه اقتباس از فلسفه اصالت وجود كرده و نه اقتباس از تضاد هگل و حرفهای شاگردانش... و نه اقتباس از فلسفه نسبیت انیشتین كرده است؛ یعنی نه از فلسفههای بیگانه (انفعالی) و نه از فلسفههای خودی (كه این مطلب را نداشتهاند) «فلسفه چگونگی اسلامی» را تأسیس كردهایم.
🔹به پایههای اساسی متدولوژی علوم؛ یعنی روش علوم [دست یافتهایم]؛ یعنی
منطق علوم را هم در تكامل اصول [فقه] و هم تكامل الهی روش علوم (یعنی مدلسازی برای تجربه) و هم مدلسازی برای اجرا دست یافتهایم.
🔹ما اصولا سه امر را در كل راه ضروری میدانستیم كه همراه داشته باشیم: ۱. تعلق به هدف؛ ۲. تحمل ابهام؛ به نظرمان نیاید [تحمل ابهام] كار سادهای بوده است... [زیرا] گاهی انسان آدرس جایی را داد، لذا به راحتی مراجعه میكند. گاهی آدرس را ندارد ولكن تعدادی كتاب را میگردد تا آدرس پیدا كند. اما گاهی دنبال تأسیس و تطرق احتمال [است] و مرتبا آنچه را تأسیس میكند دوباره موضوع بحث مجدد قرار بدهد كه به چه دلیل میتوان به اسلام نسبت داد؟ چگونه میشود كارآمدی داشته باشد؟
✅
https://eitaa.com/HossiniehAndisheh