زمان مطالعه: ۵ دقیقه سرنوشت ما دو جور نوشته شده 🖋 حسینی لیلابی با توجه به آیه شریفه «یمْحُو اللَّهُ ما یشاء وَ یثْبتُ وَ وَ عِنْدَه‌ ام الْکِتابِ» برای سرنوشت ماها، نزد خداوند دو کتاب وجود دارد: ۱. کتاب «محو و اثبات» که نوشته‌هایش به اراده خدا تغییرپذیر است و تغییر سرنوشت در اثر دعا و صدقه و سایر اعمال نیک، از اخبار همین کتاب است. ۲. کتاب دیگری به نام «لوح محفوظ» یا «ام الکتاب» که ثابت و تغییرناپذیر است و دعا و سایر اعمال نیک در محتوای آن تأثیری ندارد. 👌ی جور دیگه بگیم در اعتقادات شیعه ، یک باور جالبی وجود دارد که علاوه بر «قضا و قدر الهی» که همان اراده قطعی خداوند است نوعی دیگر از اراده خداوند وجود داره که به آن« بَداء » گفته میشه یعنی نوعی از اراده الهی که به مرحله حتمیت نرسیده. مثلا در مورد مرگ انسان از طرف خداوند دو نوع اراده وجود دارد؛ يكى اجل مسمّى یا همون «اجل قطعی» است، و دوّم «اجل معلّق» يا غيرقطعی. اما توجه داشته باشیم که هر دو در دایره اراده الهی است. به این توضیح که در اجل غیر حتمی خداوند اراده فرموده که این «اجل» تحت تأثیر عواملی به تأخیر بیفتد. پس انسان مى‏تواند با اعمال و رفتار خود، سرنوشت خويش را تعيين كند و يكى از امورى كه رفتار انسان در تعيين آن مؤثر است، مرگ مى‏باشد که برخی امور مثل صله رحم و صدقه میتواند اجل غیر حتمی را به تأخیر بیندازد . 👌 به اين مثال توجه كنيد: اگر فانوسى را كه در مخزن آن مقدارى نفت وجود دارد، روشن كنيم دو نوع خاموشى براى آن متصور است: 👈يكى آن كه آن قدر روشن باشد تا نفت آن تمام شود و به طور طبيعى خاموش گردد. 👈دوم آن كه قبل از تمام شدن نفت، بادهایی وزیدن خواهد داشت که باعث خاموشی فانوس خواهند شد مگر اینکه صاحب قانوس کاری انجام بده که آن بادها نتونن فانوس را خاموش کنند . ✔️آیه مربوطه «هُوَ الَّذِى خَلَقَكُم مِّن طِينٍ ثُمَّ قَضىَ أَجَلًا وَ أَجَلٌ مُّسَمًّى عِندَهُ» امام باقر عليه السلام در مورد «أَجَلًا وَ أَجَلٌ» فرمود: آنها دو أجل هستند: يكى محتوم و قطعى و ديگرى موقوف (يعنى مشروط و معلّق) ❣ن و القلم ❣مسابقات با جایزه ┏━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌━━━┓   🆔 @hosseinililab ┗━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃━━━┛