هوالوکیل قضاوت‌های عثمانی در دوران عمر و عثمان برای اولین بار خانواده بنی امیه به صورت قاطبه در مَناسب حکومتی گمارده شدند: سعید بن عاص ولید بن عقبه مروان بن حکم معاویه بن ابی سفیان اما عثمان که با ولید برادر خواندگی داشت او را حاکم کوفه و دامادش مروان را حاکم مدینه ساخت. ولید مست بر نماز ایستاد و مروان علناً بذل و بخشش بیت المال میکرد. معاویه قصری در شام بنا کرد که حاکم روم و آندلس برای دیدنش آمدند. عثمان قضات شش گانه ایی بر مناصب گذاشت که هرکدام قطب‌های فقاهت بودند ، اما در هیچ مسأله ای اختیار نداشتند. سعید بن مسعود بزرگترین مفسر غیر معصوم در دوران عثمان توسط مروان سینه شکسته شد و از شدت بیماری و درد جان داد. اما مهمترین آثار و ویژگیهای قضاوت‌ها و حکمرانی‌های عثمانی، دارای شاخصه‌های ذیل است: ۱) حاکمان و قضات همه ظاهر الصلاح‌ هستند. ۲) زندگی مسئولین منتسب به حاکمیت ، هیچ شباهتی با مردم عادی ندارد. ۳) مأموران در مقابل مردم با وقاحت و از بالا به پایین صحبت میکنند. ۴) مؤمنین در آن دوران دچار لکنت زبان‌اند و هرزگان، زبانِ گویایی دارند. ۵) مردم نظاره‌گر و مسئولین منتسب به حاکمیت ، به جای پاسخگویی حالت آمریت دارند. ۶) قضات با خشم و طلبکاری حرف میزنند. ۷) افراد مستعد خانه‌نشین و مطیعان مروان بن حکم بر مسانید حکومت هستند. ۸) قضات و مأمورین کم جرأت و یا بله‌قربان گو هستند و در هنگام اعتراض به بی عدالتی، ارجاع به نصوص شریعتی می کنند... ۹) قضات و مسئولین منتسب به حاکمیت ، عبوس و رویگردان از مردم‌اند. ۱۰) مسئولین منتسب به حاکمیت و قضات در بین مردم دیده نمی‌شوند ، مگر در زمان امر و نهی و یا تقدیر از آنها. ۱۱) مؤمنین در زندان و غمگین و بی‌تقوایان و مهدوران، خندان... ۱۲) در دوران عثمان ، هرکس امر به معروف میکند در زندان یا تبعید است و هرکس مرتکب گناه و محرمات است در آسایش و امنیت. ۱۳) در محکمه ی عثمانی ظاهر دین مورد توجه و باطن دین مورد تمسخر است. ۱۴) در قضاوت عثمانی برای اولین بار، قیام علیه قاضی و اعتراض به حکم قضایی در حکم طعن به حاکم اسلامی تلقی میشود. ۱۵) مبنای صدور احکام قضایی برای اولین بار، به جای اجتهاد فقیهانه، به رویه قضایی تقلیل می یابد. ۱۶) ناصحین و دلسوزان دین ، خانه نشین و سوء استفاده کنندگان ظاهرالصلاح، بر مسانید نشسته اند. ۱۷) برای دیدن حاکم قضایی باید اجازه گرفت و هرکس حق حضور در محضر حاکم قضایی را ندارد. ۱۸) افرادی که قصد دیدار با حاکم قضایی را داشته باشند و به آن اصرار داشته باشند، تبعید می شوند. ۱۹) اصل برائت قضایی با اصل گناهکار بودن، جابجا می شود. ۲۰) پاسخ گویی دلیل‌مند، با پاسخگویی (بتوچه) (من اینجا تصمیم میگیرم)( من اینجا سوال میپرسم نه تو) جابجا میشود. ۲۱) خواست شخصی حاکم با خواست خدا تعبیر می‌شود... ✍ برای ویژگی های ذکر شده ، مستندات تاریخی بسیاری وجود دارد که اهل تحقیق میتوانید آنها را در موتورهای جستجو در اینترنت ، جستجو کنند ، موارد ذیل بخشی از این مستندات تاریخی است که میتوانید آنها را در موتورهای جستجو ، جستجو کنید.... 1)ماجرای بدهکاری ۱۰۰.۰۰۰ دیناری ولید ۲) خلع ابن مسعود از خزانه داری کوفه ۳)قیام مردم کوفه علیه ولید بن عقبه ۴)احضار ابن مسعود به مدینه ۵)ماجرای وفات و بیماری ابن مسعود ۶) ماجرای صله یک میلیون دیناری عثمان از زکات آفریقا به مروان بن حکم ۷)ماجرای اعتراض فَیئ ابوذر غفاری ۸) ماجرای تبعید ابوذر به ربضه ۹)ماجرای توبه عثمان در مسجد النبی ۱۰) ماجرای فهمیدن حکم قتل برای معترضین به عثمان اللهم وفقنا لما تحب و ترضی ارتباط با مدیر @S_hadi9 پیوستن به کانال: https://eitaa.com/hovalvakiil